αμφισβητεί ότι επίκειται η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, αφού δεν έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία με τις δανείστριες τράπεζες, κάνοντας λόγο για επικοινωνιακό παιχνίδι-πρόκληση για τη χειμαζόμενη κοινωνία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζει σκανδαλώδη τη συμφωνία περί «αποζημιώσεων παρελθόντος» στις 4 Κατασκευαστικές Κοινοπραξίες με το ποσό των 353,3 εκατ. ευρώ συν ένα επιπλέον ποσό της τάξης των περίπου 50 εκατ. ευρώ, που δίδεται ως κόστος επανέναρξης των εργασιών. «Αφού αποζημιώθηκαν πλήρως οι Κατασκευαστές για τις καθυστερήσεις που θεωρήθηκαν ότι βαρύνουν καθ' ολοκληρία το Ελληνικό Δημόσιο, θα λάβουν κι ένα επί πλέον ποσόν, επειδή διακόπηκαν οι εργασίες λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, η ευθύνη της οποίας, όμως, σύμφωνα με τις συμβάσεις, βαρύνει αποκλειστικά τους παραχωρησιούχους» προσθέτει η ανακοίνωση.
Τονίζει επίσης ότι, εκτός της διαπραγμάτευσης με τους κατασκευαστές, αναμένεται και η έκβαση των διαπραγματεύσεων με τους παραχωρησιούχους, οι αξιώσεις των οποίων (κυρίως για απώλεια εσόδων) ανέρχονται σε ύψος αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Παραθέτοντας στοιχεία ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι είναι αποκαλυπτικές οι απαντήσεις της κυβέρνησης σε ερωτήσεις βουλευτών του, με βάση τις οποίες τα έσοδα των παραχωρησιούχων, που προέρχονται από τη Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου (Χ.Σ.Δ.) και την είσπραξη των διοδίων, υπερβαίνουν σημαντικά το ύψος των εκτελεσθεισών εργασιών στα έργα αυτά.
Ενδεικτικά, αναφέρεται στην ανακοίνωση, για τα έργα σε Ιόνια Οδό, Ολύμπια Οδό, Μαλιακό-Κλειδί το σύνολο των εκτελεσθεισών εργασιών ανέρχεται σε 1,548 δισ. ευρώ και το σύνολο των εισπραχθέντων εσόδων (Χ.Σ.Δ. και διόδια) σε 1,788 δισ. ευρώ, με καθαρή διαφορά 240 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με την επανέναρξη των εργασιών, ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι κανένα έργο δεν πρόκειται να ξεκινήσει αφού, όπως παραδέχθηκε ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης, ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία με τις δανείστριες τράπεζες, η απόσυρση των οποίων από τη χρηματοδότηση των έργων αυτών ήταν και ο βασικός λόγος διακοπής των εργασιών. Προσθέτει ότι ακριβώς τη μη ολοκλήρωση των σχετικών διαπραγματεύσεων για τις δανειακές συμβάσεις, επικαλείται ο υπουργός αρνούμενος την ενημέρωση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής της Βουλής που έχει ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ως αναγκαιότητα την επανέναρξη των εργασιών στους υπόψη οδικούς άξονες, ώστε να μη συνεχίζεται η προϊούσα απαξίωση των εκτελεσμένων έργων, αλλά σε καμία περίπτωση με οποιοδήποτε τίμημα. Έτσι, αναφέρει, θα πρέπει να απαιτηθεί:
-Ο καταλογισμός σε βάρος των παραχωρησιούχων όλων των δαπανών που προκύπτουν από την αντισυμβατική τους συμπεριφορά με την επιβολή όλων των προβλεπόμενων κυρώσεων, με παράλληλο συμψηφισμό με τις παραπάνω οφειλές, των βάσιμων και αδιαμφισβήτητων απαιτήσεων τους.
-Ο καταλογισμός στους παραχωρησιούχους της ευθύνης για την αντισυμβατική διακοπή και της εξ αυτής προκύπτουσας σημαντικής δαπάνης για την επανεκκίνηση των έργων.
-Η άρση των σκανδαλωδών εις βάρος του Δημοσίου ρυθμίσεων που προβλέπουν οι συμβάσεις.
Πηγή:ΑΠΕ
Τονίζει επίσης ότι, εκτός της διαπραγμάτευσης με τους κατασκευαστές, αναμένεται και η έκβαση των διαπραγματεύσεων με τους παραχωρησιούχους, οι αξιώσεις των οποίων (κυρίως για απώλεια εσόδων) ανέρχονται σε ύψος αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Παραθέτοντας στοιχεία ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι είναι αποκαλυπτικές οι απαντήσεις της κυβέρνησης σε ερωτήσεις βουλευτών του, με βάση τις οποίες τα έσοδα των παραχωρησιούχων, που προέρχονται από τη Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου (Χ.Σ.Δ.) και την είσπραξη των διοδίων, υπερβαίνουν σημαντικά το ύψος των εκτελεσθεισών εργασιών στα έργα αυτά.
Ενδεικτικά, αναφέρεται στην ανακοίνωση, για τα έργα σε Ιόνια Οδό, Ολύμπια Οδό, Μαλιακό-Κλειδί το σύνολο των εκτελεσθεισών εργασιών ανέρχεται σε 1,548 δισ. ευρώ και το σύνολο των εισπραχθέντων εσόδων (Χ.Σ.Δ. και διόδια) σε 1,788 δισ. ευρώ, με καθαρή διαφορά 240 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με την επανέναρξη των εργασιών, ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι κανένα έργο δεν πρόκειται να ξεκινήσει αφού, όπως παραδέχθηκε ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης, ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία με τις δανείστριες τράπεζες, η απόσυρση των οποίων από τη χρηματοδότηση των έργων αυτών ήταν και ο βασικός λόγος διακοπής των εργασιών. Προσθέτει ότι ακριβώς τη μη ολοκλήρωση των σχετικών διαπραγματεύσεων για τις δανειακές συμβάσεις, επικαλείται ο υπουργός αρνούμενος την ενημέρωση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής της Βουλής που έχει ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ως αναγκαιότητα την επανέναρξη των εργασιών στους υπόψη οδικούς άξονες, ώστε να μη συνεχίζεται η προϊούσα απαξίωση των εκτελεσμένων έργων, αλλά σε καμία περίπτωση με οποιοδήποτε τίμημα. Έτσι, αναφέρει, θα πρέπει να απαιτηθεί:
-Ο καταλογισμός σε βάρος των παραχωρησιούχων όλων των δαπανών που προκύπτουν από την αντισυμβατική τους συμπεριφορά με την επιβολή όλων των προβλεπόμενων κυρώσεων, με παράλληλο συμψηφισμό με τις παραπάνω οφειλές, των βάσιμων και αδιαμφισβήτητων απαιτήσεων τους.
-Ο καταλογισμός στους παραχωρησιούχους της ευθύνης για την αντισυμβατική διακοπή και της εξ αυτής προκύπτουσας σημαντικής δαπάνης για την επανεκκίνηση των έργων.
-Η άρση των σκανδαλωδών εις βάρος του Δημοσίου ρυθμίσεων που προβλέπουν οι συμβάσεις.
Πηγή:ΑΠΕ