Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014

Μ. Χρυσοχοϊδης: έχουμε τα φθηνότερα διόδια! (και άλλα παραμύθια)


Βάλια Μπαζού, στο Ποντίκι
Να καταρρίψει μύθους και παραμύθια σχετικά με τα διόδια και τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων επιχείρησε σήμερα ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή. Μόνο που μάλλον δεν τα κατάφερε… Ας δούμε γιατί:

1] Έχουμε τα πιο φθηνά διόδια;Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών: «Το ύψος των διοδίων που έχει συμβατικά προκαθοριστεί, είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα κοστίζουν από 6,5 έως κάτι λιγότερο από 7 λεπτά ανά χιλιόμετρο, στην Πορτογαλία κινούνται στο επίπεδο των 8,9 λεπτών ανά χιλιόμετρο, στην Γαλλία 8,5, στην Ισπανία 11,2, στην Ιταλία 6,7 λεπτά ανά χιλιόμετρο».
Είναι, όμως, τόσο μονοσήμαντο το θέμα; Μάλλον όχι και αυτό γιατί:
-Στις υπόλοιπες χώρες οι οδηγοί δεν προπληρώνουν κατά κύριο λόγο τους δρόµους.
- Επίσης, οι σταθμοί διοδίων είναι στην Ελλάδα πολύ περισσότεροι από άλλες χώρες γιατί υπάρχει μεγάλος κατακερματισμός του έργου αφού δραστηριοποιούνται 5 κοινοπραξίες
-Όπως έχει επισημάνει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων : «Είναι προφανές ότι είναι πολύ δύσκολο να αξιολογηθούν και να συγκριθούν οι διάφορες χρεώσεις της χρήσης της οδικής υποδομής μεταξύ των χωρών, καθώς θα πρέπει να ληφθούν και άλλες παράμετροι υπόψη, και το συνολικό φορολογικό καθεστώς κάθε χώρας (άμεση και έμμεση φορολογία, φορολογία των καυσίμων, τέλη κυκλοφορίας κλπ.).

2] Σε ποια χώρα έχουν διόδια σε εργοτάξια;

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών : «Πανευρωπαϊκά, αλλά και σε όλο τον κόσμο, τα διόδια αποτελούν το κύριο μέσο χρηματοδότησης της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων. Πρόκειται για τη δικαιότερη μέθοδο χρηματοδότησης των αυτοκινητοδρόμων, καθώς το κόστος κατασκευής και συντήρησης επιβαρύνει μόνο τους χρήστες του δρόμου και όχι όλους τους φορολογούμενους».
Είναι όμως έτσι; Μάλλον όχι και αυτό γιατί:
-Τα διόδια δεν μπαίνουν σε εργοτάξια. Τα διόδια πράγματι είναι η δικαιότερη μέθοδος χρηματοδότησης για τη λειτουργία και συντήρηση ενός αυτοκινητοδρόμου και όχι για την κατασκευή του. Άλλωστε, τα διόδια στην Αττική Οδό που επίσης εισπράττουν ιδιώτες μπήκαν μετά την κατασκευή του δρόμου.
Από τον Σύλλογο Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων αναφέρεται ένα μόνον παράδειγμα καταβολής διοδίου κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου και συγκεκριμένα η κατασκευή της σήραγγας του Brenner στην Αυστρία.
-Όπως ο πρώην υπουργός ΠΕΧΩΔΕ και συντάκτης των συμβάσεων παραχώρησης Γιώργος Σουφλιάς έχει δηλώσει επανειλημμένα «δεν γινόταν αλλιώς αφού το ελληνικό κράτος δεν είχε τους πόρους να χρηματοδοτήσει το ίδιο αυτά τα έργα».


3] Σε ποια τσέπη πάνε τα διόδια;

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών : «Τα διόδια δεν πάνε στην τσέπη των παραχωρησιούχων, πηγαίνουν στην κατασκευή του έργου. Τελειώσαμε. Όποιος το λέει αυτό από εκεί και πέρα, προφανώς ψεύδεται. Προφανώς λαϊκίζει».
Εν ολίγοις σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό οι παραχωρησιούχοι λειτουργούν ως κουμπαράς του δημοσίου! Εισπράττουν τα χρήματα από τα διόδια για να κατασκευάσουν τους αυτοκινητόδρομους. Και γιατί τότε δεν εισπράττει τα χρήματα το δημόσιο απευθείας έτσι ώστε να κάνει κουμάντο και να πληρώνει με την πρόοδο κατασκευής του έργου;

4] Είναι υποχρεωτική η κατασκευή παράπλευρου δικτύου;

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών: «Η δημιουργία παράπλευρου δικτύου δεν επιβάλλεται από κανένα νόμο, καμία κοινοτική και εθνική νομοθεσία. Δεν έχει καμία οικονομική λογική να φτιάχνουμε δηλαδή αυτοκινητόδρομους και δίπλα να φτιάχνουμε κάποια άλλα δίκτυα για να πηγαίνουν και να κυκλοφορούν κάποιοι άλλοι».
Είναι όμως πράγματι έτσι;
Ο Γιώργος Σουφλιάς, συντάκτης των συμβάσεων παραχώρησης διαφωνεί. Σε άρθρο του στις 24 Ιανουαρίου 2010 στο ΒΗΜΑ ανέφερε χαρακτηριστικά : « Για όσους δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν τους αυτοκινητοδρόμους και να πληρώσουν διόδια υπάρχουν και πρέπει να υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές. Πάντως είναι άλλο εναλλακτική διαδρομή και άλλο παράπλευρο δίκτυο, η κατασκευή του οποίου είναι υποχρεωτική από τις συμβάσεις παραχώρησης για την εξυπηρέτηση των παροδίων ιδιοκτησιών».