Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2014

Η γυμνή και η γύμνια


Τα αγάλματα που βλέπετε στα αριστερά της σελίδας, είναι βέβηλα.
Βεβηλώνουν τον ιερό χώρο των μουσείων.
Πώς σας ακούγεται αυτή η άποψη;
Σχιζοφρενική;
Εμένα πάντως σχιζοφρενική μου ακούγεται.
Πώς γίνεται να υποδυόμαστε τους λάτρεις της αρχαίας ελληνικής παράδοσης και να ποινικοποιούμε το γυμνό στην τέχνη;
Πώς γίνεται να ποινικοποιούμε το γυμνό στην τέχνη εις το όνομα του σεβασμού στην αρχαία τέχνη, η οποία... αποθέωσε το γυμνό;;;
Προ ημερών συνελήφθη κινηματογραφικό συνεργείο στην Επίδαυρο για "προσβολή του μνημείου", επειδή στο γύρισμα εντοπίστηκε ηθοποιός γυμνή.

Αυτά δηλώνουν την απόλυτη αμάθεια (ούτε καν ημιμάθεια) των σύγχρονων Ελλήνων και κυρίως των κρατούντων σε ό,τι αφορά στην αρχαία Ελλάδα.
Αν το γυμνό στην τέχνη είναι ασέβεια και βεβήλωση, τότε είναι βέβηλοι ο Ερμής του Πραξιτέλη, η Αφροδίτη της Μήλου, ο Ποσειδώνας (ή Δίας) του Αρτεμισίου, οι κούροι, ο Δισκοβόλος και τόσα άλλα αγάλματα...
Κι αν είναι βέβηλοι, να τους "διορθώσουμε", για να συνάδουν με τα ήθη μας.
Να τους φορέσουμε ένα φόρεμα. Μια μπούργκα.

Ναι, σωστά μαντέψατε! Οι Ισλαμοταλιμπάν στο Κατάρ, σε εκδήλωση σχετική με ολυμπιακούς αγώνες (πού κατάντησαν κι αυτοί), επιχείρησαν να φορέσουν πέπλο σε αρχαιοελληνικά αγάλματα για να μη φαίνεται η... γύμνια τους!
Μα να φαίνεται το "πράμα"του ανδρός και το "γατάκι" της γυναικός; Να αποθεώνεται το σώμα; Να μη το φορτώνουν με ενοχές προπατορικών αμαρτημάτων και με μενού ραμαζάνιων αμαρτιών;
Ντροπής πράγματα!
Ευτυχώς, πάντως, οι ελληνικές αρχές απαγόρευσαν στους Ισλαμοταλιμπάν του Κατάρ να σακατέψουν την αρχαιοελληνική τέχνη.
Δυστυχώς όμως αυτό το επίπεδο το επιδεικνύουν μόνο έξω απ' τα σύνορα. Διότι μέσα...



Η σύλληψη των αρχαιελληνιστών σκηνοθετών Ολιβιέ Ζοσουά και Ματίας Λάνχοφ για "προσβολή της Επιδαύρου", επειδή σε σκηνή του ντοκιμαντέρ που γύριζαν αμφανιζόταν μια γυναίκα γυμνή, είναι απ'αυτές που σηκώνουν πάντοτε συζήτηση.
Την ώρα που έκαναν το γύρισμα, ο αρχαιοφύλακας είδε ότι υπήρχε μια γυναίκα γυμνή και αυτός κάλεσε την... Αστυνομία!
Και τους συνέλαβαν...
Χαρακτηριστικό είναι ότι η σύλληψη για... "πορνογραφικό περιεχόμενο" έγινε μόνο και μόνο επειδή υπήρχε γυμνό και όχι γιατί υπήρχε πράγματι προβολή πορνογραφικού περιεχομένου!
Δηλαδή η προβολή του γυμνού χαρακτηρίζεται πορνογραφία!
(πιο Μεσαίωνας... πεθαίνεις!)
Και μάλιστα οι δημιουργοί είναι γνωστοί αρχαιολάτρες που συνεχώς στα έργα τους κάνουν αναφορές στην αρχαία ελληνική γραμματεία και κυρίως στην Ιλιάδα.
Κάθε άλλο παρά να προκαλέσουν είχαν σκοπό οι άνθρωποι.

Η άγνοια των ελληνικών αρχών και η ασχετοσύνη τους σχετικά με την φιλοσοφία της αρχαίας Ελλάδας είναι προφανής.
Το ιδανικό των αρχαίων Ελλήνων ήταν το "καλός καγαθός", που σημαίνει όμορφος, ευσταλής, γυμνασμένος, ανδρείος και ενάρετος (αναλύοντας τη σημασία των λέξεων "καλός" και "αγαθός")
Τα περισσότερα αγάλματά τους (ακόμη και αυτά των θεών) τα παρουσίαζαν γυμνά, αποθέωνοντας έτσι την ομορφιά του γυμνού σώματος.
Το σώμα δεν είναι αμαρτωλό για τους αρχαίους.
Γι αυτό και δε δημιουργούν ενοχές σε σχέση με αυτό.
Όπως κάνουν οι σημερινοί Ταλιμπάν πάσης προελεύσεως.



Αυτό δε σημαίνει πως πρέπει να αρχίσουμε να κυκλοφορούμε γυμνοί στο δρόμο.
Ούτε οι αρχαίοι το έκαναν αυτό.
Επειδή ακριβώς θαύμαζαν το ωραίο, το αληθινό, γι' αυτό θαύμαζαν και το γυμνό.
Αλλά το θαύμαζαν όταν παρουσιαζόταν καλαίσθητα.
Άρα ο σεβασμός ή η ασέβεια δεν κρίνεται από την παρουσία ή όχι του γυμνού, αλλά από τον τρόπο χρήσης του, δηλαδή από την αισθητική του.
Και η αισθητική ορίζεται από την "αίσθηση του μέτρου" που διαπερνά ολόκληρη την αρχαιοελληνική φιλοσοφία.

Σκεφτείτε, φερ' ειπείν, να θελήσει κάποιος σκηνοθέτης να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ σχετικό με τους αρχαίους ολυμπιακούς αγώνες.
Να πάει στην αρχαία Ολυμπία και να βάλει τους ηθοποιούς να κάνουν τα αθλήματα όπως ακριβώς τα έκαναν και οι αρχαίοι: δηλαδή γυμνοί.
Τότε θα συλλαμβανόταν ο σκηνοθέτης, για "προσβολή του αρχαίου ολυμπιακού χώρου";
Στον οποίο μάλιστα τότε οι αθλητές αγωνίζονταν γυμνοί....



Μιλάμε για παράνοια, για άγνοια, για ασχετοσύνη και για έναν υφέρποντα μεσαιωνίζοντα ταλιμπανισμό, ο οποίος παραμορφώνει την πραγματική απαράμιλλη ομορφια του αρχαίου κοσμου και την προσαρμόζει στα γούστα του κάθε αρχιμανδρίτη.

Οι αρχαίοι Έλληνες δε μας περίμεναν. Όρισαν από μόνοι τους τί είναι προσβολή και τι όχι στους χώρους που οι ίδιοι έφτιαξαν.
Ας μην τους φορτώνουμε το δικό μας φαρισαϊσμό κι ας μην προβάλλουμε πάνω στα κομψοτεχνήματά τους το δικό μας ενοχικό ηθικό κώδικα.
Το γυμνό σώμα είναι "προσβολή" και "ασέβεια" μόνο για τους Ταλιμπάν.
Εγώ δεν εννοώ να ζήσω σε μια χώρα "λευκών Τζιχαντιστών".
Και η αρχαία Ελλάδα είναι ο φάρος της δημοκρατίας, της ελευθερίας γνώμης και έκφρασης, της διαρκούς αναζήτησης και αμφισβήτησης, της επιστήμης, των τεχνών, της αρετής και της ομορφιάς.
Και δε θα την αφήσουμε στα χέρια ούτε των άσχετων ούτε των Ταλιμπάν.

Η γυμνή της Επιδαύρου αποκάλυψε την πνευματική γύμνια της νέας "Ελλάδας".







ΥΓ.: Συγνώμη για τη χρήση "βέβηλων, προσβλητικών και πορνογραφικών εικόνων" ως συνοδεία στο κείμενό μου.
Τη μήνυση για προσβολή της δημοσίας αιδούς να την απευθύνετε στους αρχαίους γλύπτες και αγγειοπλάστες που είχαν το θράσος να απεικονίζουν τα βυζιά χωρίς σουτιέν...
http://toixo-toixo.blogspot.gr/