πιστά τον δρόμο που επιτάσσει η μνημονιακή λεηλασία, αυτή τη φορά με το ξεπούλημα του μεγαλύτερου και πιο σύγχρονου οδικού έργου που έχει κατασκευαστεί στη χώρα.
Σε ιδιώτη επενδυτή θα παραχωρηθεί για έως και 40 χρόνια η Εγνατία Οδός, σύμφωνα με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων (ΔΕΑΑ), με την οποία μεταβιβάζεται η ομώνυμη εταιρία στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Σε σχετική απόφαση (δημοσιεύθηκε ήδη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με ημερομηνία υπογραφής την 10η Αυγούστου 2012) αναφέρεται ότι μαζί με την εταιρία παραχωρούνται στο ΤΑΙΠΕΔ και κάθετοι άξονες του μεγαλύτερου αυτοκινητοδρόμου της χώρας, καθώς, όπως σημειώνεται, «από τη χρηματοοικονομική ανάλυση αξιοποίησης προκύπτει ότι είναι αναγκαία η ένταξή» τους στο «πακέτο» της ιδιωτικοποίησης.
Το ΤΑΙΠΕΔ λαμβάνει ακόμη ως «προίκα» τα δικαιώματα του Δημοσίου για τη λειτουργία, συντήρηση κι εκμετάλλευση του καθέτου άξονα Ανισόπεδος κόμβος Χαλάστρας - Μεθοριακός Σταθμός Ευζώνων.
Επίσης, η διυπουργική επιτροπή εκχώρησε στο ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα επιβολής και είσπραξης διοδίων τόσο της Εγνατίας όσο και των καθέτων αξόνων, το δικαίωμα εκμετάλλευσης των υπαρχόντων και μελλοντικών Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και της χρήσης των παρόδιων εκτάσεων.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να μεταβιβαστεί η Εγνατία «εν όλω ή εν μέρει» με τη σειρά της από το ΤΑΙΠΕΔ σε ιδιώτη επενδυτή, με τη μορφή της σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών, έως και για 40 έτη «έναντι οικονομικού ανταλλάγματος».
Παράλληλα, στο ΤΑΙΠΕΔ μεταβιβάστηκαν «και όλα τα υφιστάμενα και μελλοντικά περιουσιακής φύσεως δικαιώματα, εμπράγματα δικαιώματα και κεκτημένα οικονομικά συμφέροντα και άυλα δικαιώματα» της Εγνατίας Οδού και «κατά περίπτωση του Ελληνικού Δημοσίου, που συνδέονται καθ' οιονδήποτε τρόπο με τον αυτοκινητόδρομο, τους κάθετους άξονες, τις παρόδιες εκτάσεις αυτών και τα Δικαιώματα», όπως αναφέρεται στην απόφαση της διυπουργικής επιτροπής.
Αδιευκρίνιστο το τι θα απογίνουν τα δάνεια
Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται με σαφήνεια τι θα απογίνουν τα δάνεια της Εγνατίας Οδού, που προσεγγίζουν τα 700 εκατ. ευρώ, αφού η απόφαση της διυπουργικής επιτροπής χρησιμοποιεί έναν νομικό «γρίφο»: «Το Ταμείο δεν υποκαθιστά την εταιρία «Εγνατία Οδός ΑΕ» και το Ελληνικό Δημόσιο στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το σύνολο των υφιστάμενων ή και μελλοντικών συμβάσεων που έχουν συνάψει ή θα συνάψουν για την κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου, των παρόδιων αυτού εκτάσεων και των Καθέτων Αξόνων».
ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ: Εγκληματικό πλήγμα στον ευαίσθητο στρατηγικό τομέα των υποδομών
Σε δήλωση της Δέσποινας Χαραλαμπίδου, Βουλευτή Α' Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ,
για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού αναφέρονται χαρακτηριστικά τα εξής:
"Η εκποίηση της Εγνατίας Οδού αποτελεί εγκληματικού χαρακτήρα πλήγμα στον ευαίσθητο στρατηγικό τομέα των υποδομών και δυσβάσταχτο βάρος για τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας. Παραχωρείται στα ιδιωτικά συμφέροντα ένα έργο που έχει κατασκευαστεί κυρίως με χρηματοδότηση από τους φόρους του ελληνικού λαού, ο οποίος θα αναγκάζεται να καταβάλει υψηλότατο και συνεχώς αυξανόμενο τίμημα για την χρήση του, όπως γίνεται ήδη τα τελευταία χρόνια στους αυτοκινητόδρομους όλης της χώρας.
Επιπλέον, στερείται από το δημόσιο ακόμα ένα πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο που θα μπορούσε να αποδώσει σημαντικά έσοδα και υποθηκεύονται στις εγχώριες και ξένες πολυεθνικές οι δυνατότητες ανάπτυξης που προσέφερε η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ και οι εργαζόμενοί της στον τόπο".
Στο σχόλιο της Δέσποινας Χαραλαμπίδου γίνεται σαφές ότι "η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να επιτραπεί", ενώ τονίζει ότι "ως ΣΥΡΙΖΑ δεν τη θεωρούμε αποδεκτή και θα αγωνιστούμε για την αποτροπή της".
Σε ιδιώτη επενδυτή θα παραχωρηθεί για έως και 40 χρόνια η Εγνατία Οδός, σύμφωνα με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων (ΔΕΑΑ), με την οποία μεταβιβάζεται η ομώνυμη εταιρία στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Σε σχετική απόφαση (δημοσιεύθηκε ήδη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με ημερομηνία υπογραφής την 10η Αυγούστου 2012) αναφέρεται ότι μαζί με την εταιρία παραχωρούνται στο ΤΑΙΠΕΔ και κάθετοι άξονες του μεγαλύτερου αυτοκινητοδρόμου της χώρας, καθώς, όπως σημειώνεται, «από τη χρηματοοικονομική ανάλυση αξιοποίησης προκύπτει ότι είναι αναγκαία η ένταξή» τους στο «πακέτο» της ιδιωτικοποίησης.
Το ΤΑΙΠΕΔ λαμβάνει ακόμη ως «προίκα» τα δικαιώματα του Δημοσίου για τη λειτουργία, συντήρηση κι εκμετάλλευση του καθέτου άξονα Ανισόπεδος κόμβος Χαλάστρας - Μεθοριακός Σταθμός Ευζώνων.
Επίσης, η διυπουργική επιτροπή εκχώρησε στο ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα επιβολής και είσπραξης διοδίων τόσο της Εγνατίας όσο και των καθέτων αξόνων, το δικαίωμα εκμετάλλευσης των υπαρχόντων και μελλοντικών Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και της χρήσης των παρόδιων εκτάσεων.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να μεταβιβαστεί η Εγνατία «εν όλω ή εν μέρει» με τη σειρά της από το ΤΑΙΠΕΔ σε ιδιώτη επενδυτή, με τη μορφή της σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών, έως και για 40 έτη «έναντι οικονομικού ανταλλάγματος».
Παράλληλα, στο ΤΑΙΠΕΔ μεταβιβάστηκαν «και όλα τα υφιστάμενα και μελλοντικά περιουσιακής φύσεως δικαιώματα, εμπράγματα δικαιώματα και κεκτημένα οικονομικά συμφέροντα και άυλα δικαιώματα» της Εγνατίας Οδού και «κατά περίπτωση του Ελληνικού Δημοσίου, που συνδέονται καθ' οιονδήποτε τρόπο με τον αυτοκινητόδρομο, τους κάθετους άξονες, τις παρόδιες εκτάσεις αυτών και τα Δικαιώματα», όπως αναφέρεται στην απόφαση της διυπουργικής επιτροπής.
Αδιευκρίνιστο το τι θα απογίνουν τα δάνεια
Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται με σαφήνεια τι θα απογίνουν τα δάνεια της Εγνατίας Οδού, που προσεγγίζουν τα 700 εκατ. ευρώ, αφού η απόφαση της διυπουργικής επιτροπής χρησιμοποιεί έναν νομικό «γρίφο»: «Το Ταμείο δεν υποκαθιστά την εταιρία «Εγνατία Οδός ΑΕ» και το Ελληνικό Δημόσιο στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το σύνολο των υφιστάμενων ή και μελλοντικών συμβάσεων που έχουν συνάψει ή θα συνάψουν για την κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου, των παρόδιων αυτού εκτάσεων και των Καθέτων Αξόνων».
ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ: Εγκληματικό πλήγμα στον ευαίσθητο στρατηγικό τομέα των υποδομών
Σε δήλωση της Δέσποινας Χαραλαμπίδου, Βουλευτή Α' Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ,
για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού αναφέρονται χαρακτηριστικά τα εξής:
"Η εκποίηση της Εγνατίας Οδού αποτελεί εγκληματικού χαρακτήρα πλήγμα στον ευαίσθητο στρατηγικό τομέα των υποδομών και δυσβάσταχτο βάρος για τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας. Παραχωρείται στα ιδιωτικά συμφέροντα ένα έργο που έχει κατασκευαστεί κυρίως με χρηματοδότηση από τους φόρους του ελληνικού λαού, ο οποίος θα αναγκάζεται να καταβάλει υψηλότατο και συνεχώς αυξανόμενο τίμημα για την χρήση του, όπως γίνεται ήδη τα τελευταία χρόνια στους αυτοκινητόδρομους όλης της χώρας.
Επιπλέον, στερείται από το δημόσιο ακόμα ένα πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο που θα μπορούσε να αποδώσει σημαντικά έσοδα και υποθηκεύονται στις εγχώριες και ξένες πολυεθνικές οι δυνατότητες ανάπτυξης που προσέφερε η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ και οι εργαζόμενοί της στον τόπο".
Στο σχόλιο της Δέσποινας Χαραλαμπίδου γίνεται σαφές ότι "η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να επιτραπεί", ενώ τονίζει ότι "ως ΣΥΡΙΖΑ δεν τη θεωρούμε αποδεκτή και θα αγωνιστούμε για την αποτροπή της".