Πέμπτη, 19 Μαΐου 2016

Αι Γουέι Γουέι: Η απόφαση της Ελλάδας για το προσφυγικό θα γραφτεί στην Ιστορία

Έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 
Ο Αι Γουέι Γουέι παρουσιάζει για πρώτη φορά έργα 
του σε αρχαιολογικό μουσείο

Τη στάση της Ελλάδας απέναντι στο προσφυγικό εξήρε ο κινέζος ακτιβιστής, εικαστικός, συγγραφέας, κινηματογραφιστής και αρχιτέκτονας Αι Γουέι Γουέι επικρίνοντας την πολιτική της Ευρώπης και χαρακτηρίζοντάς την «ψυχρή και αδιάφορη». Σε συνέντευξη Τύπου, την Πέμπτη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, δήλωσε ότι η Ελλάδα «πήρε την σωστή απόφαση και αυτή θα καταγραφεί στην Ιστορία».

Με αφορμή την έκθεσή του στο Μουσείο, την πρώτη παρουσίαση έργων του σε αρχαιολογικό μουσείο παγκοσμίως, μέσα από την οποία καταγράφει την προσφυγική κρίση, μίλησε για μια Ελλάδα που «άνοιξε τα χέρια και με έναν τρόπο γεμάτο μεγαλείο και σεβασμό επέλεξε να αγκαλιάσει τους πρόσφυγες και όχι να τους πετάξει στην θάλασσα».

Τονίζοντας για ακόμη μια φορά το μέγεθος του προσφυγικού δράματος και μετά από χιλιάδες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και δράσεις ευαισθητοποίησης για το θέμα, κατηγόρησε τους Ευρωπαίους για έλλειψη ανθρωπιάς.

«Αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη σήμερα σε σχέση με τους πρόσφυγες δεν είναι ούτε νόμιμο, ούτε ηθικό. Οι Ευρωπαίοι έχουν φερθεί απάνθρωπα», ανέφερε και πρόσθεσε πως «οι άνθρωποι μετακινούνται και το κάνουν για τα παιδιά τους».

Ο καλλιτέχνης, που πέρασε τα παιδικά του χρόνια εξόριστος στις δυτικές επαρχίες της Κίνας, στις παρυφές της ερήμου Γκόμπ, είπε πως θα «θυμόμαστε τις αποφάσεις που πήρε η Ελλάδα για το προσφυγικό».

Είχε επισκεφτεί τη Λέσβο τον Δεκέμβριο, για να δει από κοντά το προσφυγικό δράμα, και είχε δημοσιεύσει εικόνες της ανθρωπιστικής κρίσης στον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagram.

Εγκατάσταση με 14.000 σωσίβια, τα οποία κάλυψαν τους κίονες της εισόδου του Σάουσπιλχάουζ στο Βερολίνο είχε δημιουργήσει, ακόμη, για τους πρόσφυγες που χάθηκαν.

Πριν από δύο, περίπου, μήνες ο Αϊ Γουέιγουεϊ είχε επισκεφτεί την Ειδομένη και παρατηρώντας την κατάσταση είχε δηλώσει πως δεν έχει τύχει «της προσοχής και της βοήθειας που χρειάζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Σχόλια και συζητήσεις είχε προκαλέσει η προ ολίγων μηνών απόφαση του καλλιτέχνη να κλείσει έκθεσή του στην Κοπεγχάγη, διαμαρτυρόμενος για τον νόμο που επιτρέπει στις αρχές της Δανίας να κατάσχουν περιουσιακά στοιχεία από πρόσφυγες.

Στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας βρέθηκε κι όταν ξαπλώνοντας μπρούμυτα σε παραλία της Λέσβου προσπάθησε να φέρει ξανά στο φως την εικόνα του Αϊλάν Κουρντί, του μικρού πρόσφυγα που το 2015 πνίγηκε στα νερά του Αιγαίου. Υιοθέτησε τη στάση που είχε το άψυχο κορμί του μικρού Αϊλάν.

Ο Αι Γουέι Γουέι υπήρξε μέλος του κινήματος Stars, μιας καλλιτεχνικής ομάδας με εκφρασμένες θέσεις υπέρ της δημοκρατίας. Μετά από σφοδρή κριτική από την κινεζική κυβέρνηση, ωστόσο, η ομάδα διαλύθηκε το 1981 και ο ίδιος έφυγε για τις ΗΠΑ.

Από το 1981 ως το 1983 έζησε στην Πενσυλβανία και στην Καλιφόρνια για να καταλήξει στη Νέα Υόρκη. Η πόλη αυτή έγινε αφετηρία της καλλιτεχνικής σταδιοδρομίας του, και αργότερα αφοσιώθηκε στη φωτογραφία, τις περφόρμανς και την εννοιολογική τέχνη.

Δεν δίσταζε να σχολιάζει ανοιχτά τα περί δημοκρατίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κίνα. Το 2011 συνελήφθη και έμεινε υπό κράτηση επί 81 ημέρες χωρίς να του απαγγελθεί κατηγορία, πράγμα που ξεσήκωσε διεθνείς διαμαρτυρίες. Του αφαιρέθηκε το διαβατήριο και υποχρεώθηκε να παραμείνει στην Κίνα, όπου έζησε και εργάστηκε υπό περιορισμό για τέσσερα χρόνια. Τον Ιούλιο του 2015 του επεστράφη το διαβατήριο και μπόρεσε και πάλι να ταξιδεύει ελεύθερα. Σήμερα εξακολουθεί να δραστηριοποιείται με ποικίλες ιδιότητες, όχι μόνο ως καλλιτέχνης αλλά και ως σχεδιαστής, αρχιτέκτονας, επιμελητής, συγγραφέας, ακτιβιστής και μπλόγκερ στο Διαδίκτυο.


Πληροφορίες για την έκθεση
Ημερομηνίες: 20 Μαΐου – 30 Οκτωβρίου 2016
Τόπος διεξαγωγής: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (ΜΚΤ)
Νεοφύτου Δούκα 4, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1, 106 74 Αθήνα
Είσοδος: 7 €
Ελεύθερη είσοδος για τους Φίλους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης


Ελισάβετ Σταμοπούλου, in.gr