Τετάρτη 16 Μαΐου 2012

Οι καυτές πατάτες για τη νέα κυβέρνηση


Ο χρόνος για την Αθήνα «τρέχει», κα­θώς τα ταμιακά διαθέσιμα του κρά­τους επαρκούν μέχρι τις αρχές Ιουλί­ου (παρέχοντας δηλαδή μια σχετικήασφάλεια για εκλογές εντός Ιουνίου) ενώ παραμένει μια σειρά από κρίσιμες εκκρεμότητες:
Mέχρι τις 15 Μαΐου θα πρέπει να λη­φθούν και οι αποφάσεις για την πληρωμή ή όχι του ομολόγου των 430 εκατ. ευρώ που έμεινε εκτός της διαδικασίας ανταλλαγής. (...)
Η τρόικα προς το παρόν τηρεί σιγήν ιχθύος. Ο αρχικός προγραμματισμός ήταν να κατέβει στην Αθήνα μετά το Ecofin. Τώρα αναμένεται να περιμένουν τις πολιτικές εξελίξεις και τον σχηματισμό κυβέρνησης.
Άλλωστε, πέρα από τους όρους ανακεφαλαιοποίησης που πρέπει να οριστικοποιηθούν, ζητούμενο είναι και τα νέα μέτρα για τα επόμε­να έτη (12 δισ. ευρώ), τα οποία βρίσκονται στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης μεταξύ των κομ­μάτων και τα οποία θα καθορίσουν και το αν έχουμε πραγματικά να περιμένουμε κάτι από μια ελαστικοποίηση του μνημονίου...
Χαλάρωση και... άδειο ταμείο
Και βέβαια, όσο κι αν υπάρξει κά­ποια χαλάρωση, η επόμενη κυβέρνη­ση θα βρεθεί αντιμέτωπη με τη λήψη μέτρων και αποφάσεων, οι περισσότερες από τις οποίες είναι προδιαγεγραμμέ­νες (όσες διαπραγματεύσεις κι αν γίνουν) και θα δοκιμάσουν έντονα την ήδη ταλαιπωρημέ­νη ελληνική κοινωνία. Και εκτός αυτών θα πρέ­πει να διαχειριστεί διαδικαστικά θέματα, όπως τα φορολογικά, που ήδη απειλούν να τινάξουν στον αέρα κράτος και Δημόσιο. Ας ξεκινήσου­με με τα απλά:
 Για τις 22 Μαΐου είναι προγραμματισμένο το «κούρεμα» των συντάξεων, που θα έχει αναδρομική ισχύ. Δηλαδή, λίγο πριν από τις επό­μενες εκλογές, οι συνταξιούχοι θα λάβουν το πολύ... ψίχουλα.
 Για τα μέσα Ιουνίου είναι προγραμματισμένη η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων για τα εισοδήματα του 2011. Τα εκκαθαριστικά που θα αποσταλούν θα είναι ως γνωστόν... ασήκω­τα.
 Μέσα στον Μάιο η ΔΕΗ πρέπει να αποστείλει τους πρώτους λογαριασμούς με το χαράτσι του 2012 και η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων να στείλει το ΕΤΑΚ του 2009. u Στα τέλη Μαΐου λήγει και η προθεσμία τακτο­ποίησης ληξιπρόθεσμων οφειλών στην εφο­ρία, μέτρο που φαίνεται να στήριξε τα δημόσια έσοδα κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Και μόνο τα διαδικαστικά θέτουν σημαντικά ερωτήματα:
 Θα ταχυδρομηθούν τα εκκαθαριστικά; Ήδη την περασμένη Δευτέρα ανακοινώθηκε νέα παράταση για την υποβολή των δηλώσεων των επιχειρήσεων, που σημαίνει ότι πάνε πίσω και τα έσοδα.
 Θα υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις στις 15 Ιουνίου και θα πληρώσουν ΦΠΑ και ασφαλιστικές εισφορές οι επιχειρήσεις ή θα χαλαρώσουν εν μέσω κλίματος αβεβαιότητας;
Ήδη τα έσοδα είναι εκτός κάθε πρόβλεψης και με την ανησυχία για την καταβολή των επόμενων δόσεων αναρωτιέται κανείς για το πόσο ισχυρή είναι η δήλωση (από το υπ. Οικονομικών) ότι «η απρόσκοπτη καταβολή μισθών και συντάξεων είναι εξασφαλισμένη μέχρι και το τέλος Ιουνίου». Ιδιαίτερα όταν συνοδεύεται από την υποσημείωση... «υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τα έσοδα του Δημοσίου», που έκαναν στις αρχές της εβδο­μάδας παράγοντες στην πλατεία Συντάγματος.
Την ίδια στιγμή, παράγοντες στα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας προβληματίζονται για το ζήτημα τωνληξιπρόθεσμων οφειλών που έχει το Δημόσιο προς τις επιχειρήσεις. Πρόκει­ται για ποσό της τάξεως των6,2 δισ. ευρώ, το οποίο υποτίθεται ότι το Δημόσιο θα εξοφλούσε με ένα μέρος από το δάνειο της τρόικας. Τα χρή­ματα γι’ αυτόν τον σκοπό δεν έχουν εκταμιευ­τεί, όμως και η κατάσταση στις επιχειρήσεις στις οποίες οφείλει το Δημόσιο έχει γίνει ασφυκτική. Το πρόβλημα είναι εξαιρετικά μεγάλο σε επιχει­ρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο της υγείας (νοσοκομεία, διαγνωστικά κέντρα κ.λπ.).
Δοκιμάζοντας τις αντοχές μας
Εκτός από τα άμεσα διαχειριστικά ζητήματα, ο Μάιος και το καλοκαίρι φέρνουν εξελίξεις που θα δοκιμάσουν τις αντοχές των Ελλήνων σε εργασιακά και ασφαλιστικό, θέτοντας πολύ ψηλά τον πήχη για την επόμενη κυβέρνηση.
1 Βασικός μισθός: Η μείωση του βασικού μι­σθού κατά 22% ήταν να τεθεί στην κρίση της τρόικας αμέσως μετά τις εκλογές. Τώρα η δραστική μείωση των εσόδων του κράτους μπορεί να επιφέ­ρει και νέες περικοπές. Πλέον κα­νείς δεν μπορεί να αποκλεί­σει νέα μείωση του βασι­κού μισθού κάτω από τα 586 ευρώ.
2 Συλλογικές συμβά­σεις: Η νέα κυβέρ­νηση θα βρεθεί αντι­μέτωπη με ένα κύμα μειώσεων    μισθών, το οποίο, εκτός του ότι  θα  επιτείνει την ύφεση, θα σαρώσει τα φορολογικά έσοδα αλλά και τις εισπράξεις των ασφαλιστικών τα­μείων. Οι μισές συλλογικές συμβάσεις  εργασίας έχουν ήδη λήξει, κάτι που σημαίνει ότι από τις 13 Μαΐου θα πάψουν να δε­σμεύουν τους εργοδότες για πολλά ζητήμα­τα.
Μέχρι να υπογραφεί καινούργια σύμβα­ση, οι εργοδότες μπορούν να μην καταβάλλουν τα επιδόματα,ακόμη και το επίδομα γάμου, ενώ μπορούν να ρίξουν τους βασι­κούς μισθούς στα επίπεδα της Εθνικής Γενι­κής Συλλογικής Σύμβασης.
3 Επικουρικές συντάξεις: Παρά τις τρεις διαδοχικές μειώσεις που έχουν γίνει στις επικουρικές συντάξεις, ο κύκλος δεν έχει κλείσει. Σύντομα αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού, και το ύψος της επικουρικής σύνταξης θα συνδεθεί με τις ασφαλιστικές εισφορές που πληρώνει ο κάθε εργαζόμε­νος. Αυτό σημαίνει τεράστιαμείωση καθώς το ύψος της επικουρικής σύνταξης θα επηρεάζεται και από τις περιόδους ανεργίας ή μείωσης μισθών όπως αυτή που διανύουμε τώρα. Από την αλλαγή στον τρόπο υπολογι­σμού θα θιγούν κυρίως όσοι έχουν ασφαλι­στεί για πρώτη φορά μετά την 1η Ιανουαρί­ου 2001.
4 Κοινωνικά επιδόματα: Πρόγευση του... πάρτι περικοπών που θα γίνει το επόμε­νο διάστημα στα κοινωνικά επιδόματα έδω­σε ήδη η έκθεση του ΟΟΣΑ, η οποία ζητά να εξασφαλιστεί ποσό - «μαμούθ» της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ για το ασφαλιστικό. Το νούμερο είναι τόσο μεγάλο, που θα επιβά­λει στη νέα κυβέρνηση να μειώσει δραματι­κά τον αριθμό των δικαιούχων κυρίως μέσω της θέσπισης εισοδηματικών κριτηρίων.
Στο τραπέζι έχουν πέσει και πάλι έννοιες όπως το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα», χωρίς όμως να αποσαφηνίζεται το ύψος του αλλά και το πώς εξασφαλίζεται για τους δι­καιούχους. Επίσης συζητείται η αναπροσαρ­μογή των κριτηρίων χορήγησης των αναπη­ρικών συντάξεων, ενώ ανοικτό παραμένει και το ενδεχόμενο αλλαγής των κριτηρίων χορήγησης του ΕΚΑΣ, παρά το γεγονός ότι η σημερινή κυβέρνηση αναφέρει ότι δεν τίθε­ται τέτοιο θέμα.
Η έρευνα του ΟΟΣΑ θα αποτελέσει «μπού­σουλα» για τον επόμενο υπουργό Εργασίας, στην αρμοδιότητα του οποίου θα περιέλ­θουν όλα τα κοινωνικά επιδόματα. Ο ΟΟΣΑ ζητάει να θεσπιστεί ένα οικογε­νειακό  επίδομα, το οποίο θα χρηματο­δοτηθεί με πόρους από  τη  φορολογία. Ζητάει επίσης το επί­δομα νακλιμακώνεται ανάλογα με τον αριθ­μό των τέκνων και να χορηγείται με αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια. Ο Οργανισμός τάσσεται υπέρ της δι­ατήρησης ενός επιδόματος στέγης, το οποίο θα αντικαταστήσει το ήδη κομμέ­νο (επί της ουσίας) επίδομα ενοικίου από τον ΟΕΚ. Και σε αυτήν την περίπτωση θα θεσπιστούνεισοδηματικά κριτήρια, ενώ το ύψος του επιδόματος θα εξαρτάται και από την οικογενειακή κατάσταση. Στην ατζέντα των συζητήσεων εί­ναι βέβαιο ότι θα μπει ξανά και το επίδομα ανεργίας.
Μείωση συντάξεων
Υπογράφοντας το συμβόλαιο με την τρόι­κα για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφο­ρών κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες, η προηγουμένη κυβέρνηση πρακτικά «συμ­φώνησε» ότι θα προκληθεί μια τρύπα 1 δισ. ευρώ στα οικονομικά των ασφαλιστικών τα­μείων. Είναι, επομένως, και αυτό ένα θέμα πολιτικής απόφασης της επόμενης κυβέρ­νησης:
♦  Θα μειώσει για μια ακόμη φορά τις συ­ντάξεις; Αν ναι, θα είναι η τέταρτη φορά μέ­σα σε έναν χρόνο και, για να συγκεντρωθεί το ποσό του 1 δισ. ευρώ, η νέα κυβέρνηση δεν θα περιοριστεί στις συντάξεις άνω των1.200 ευρώ, αλλά αναγκαστικά θα κατέβει και σε (πολύ) χαμηλότερα επίπεδα.
♦ Θα επιβληθεί ένα ισοδύναμο φορολογικό μέτρο προκειμένου το βάρος της χρηματο­δότησης του ασφαλιστικού και της ενίσχυ­σης της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας να πέσει στις πλάτες των Ελλήνων φορολο­γουμένων; Για να μαζευτεί 1 δισ. ευρώ από τους φόρους θα πρέπει - για παράδειγμα - να αυξηθεί κατά 50% το χαράτσι της ΔΕΗ. Θα αντέξει η επόμενη κυβέρνηση να επιβά­λει ένα τέτοιο μέτρο;
Κούρεμα στο εφάπαξ
Οι διοικήσεις των ταμείων είχαν κληθεί μέχρι την περασμένη Τρίτη να αποφασίσουν με ποιον τρόπο θα «κουρέψουν» (πάλι) τα εφάπαξ ώστε το ύψος τους να συμβαδίζει με τις εισφορές που έχουν καταβληθεί κα­τά τη διάρκεια του εργασιακού βίου. Οι επι­λογές που έχουν οι διοικήσεις των ταμείων που χορηγούν υψηλά εφάπαξ, είναι ουσι­αστικά δύο: να αυξήσουν τις ασφαλιστικές εισφορές μετακυλίοντας στους εν ενεργεία εργαζομένους το οικονομικό βάρος ή να μειώσουν το ύψος του εφάπαξ.
Ουδείς αποκλείει το ενδεχόμενο να ισχύ­σουν και τα δύο προκειμένου να επιτευχθεί με ηπιότερο τρόπο η σύγκλιση των εισφο­ρών που θα πληρώνει ο εργαζόμενος κατά τη διάρκεια των ετών που εργάζεται με το ύψος της εφάπαξ παροχής που θα έχει όταν θα έρχεται η ώρα της συνταξιοδότησης.

Από το Ποντίκι 10/5/12