Παρασκευή 11 Απριλίου 2014

Με διαδικασίες fast track η κυβέρνηση, με διαδικασίες express ο Δήμος μας!


του Αντώνη Δ. Μάντζιου, οικονομολόγου
δημοτικού συμβούλου Κατερίνης

Με διαδικασίες ψηφίστε να τελειώνουμε έγινε η χθεσινή έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κατερίνης με ευθύνη του Προέδρου του.

Να σημειώσουμε ότι η ενημέρωση έγινε μέσω κινητού και η πρόσκληση εκδόθηκε αυθημερόν και στάλθηκε με email με αποτέλεσμα πολλοί συνάδελφοι από την αντιπολίτευση να μην είναι καν ενημερωμένοι.Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου προσπάθησε να μας εμποδίσει τόσο να καταθέσουμε ερωτήσεις ( γιατί ρωτάτε αφού συμφωνείτε με την εισήγηση ) όσο και για να μιλήσουμε προτιμώντας μια διαδικασία ψηφίστε - τελειώνουμε.

Όμως το θέμα της εγκατάστασης 11 ανεμογεννητριών στη θέση πέντε πύργοι στη Μηλιά της Κατερίνης είναι ένα σοβαρό θέμα.

Και για το γεγονός των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην περιοχή, και για την τηρούμενη διαδικασία αλλά και από το γεγονός ότι το θέμα κρατήθηκε μακριά από τα μέσα ενημέρωσης μέχρι και της παραμονής της συζήτησης στο Δημοτικό μας Συμβούλιο.


Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος του έργου, κάθε ανεμογεννήτρια θα έχει διάμετρο ρότορα 82 μέτρα, πλατεία στήριξης 1.600 μέτρα, θα γίνουν εκσκαφές καλωδιώσεων 20 χιλιομέτρων θα γίνει χρήση του υπάρχοντος οδικού δικτύου 17.555 μέτρων και θα διανοιχτεί επί πλέον εσωτερική οδός 5.535 μέτρων και πλάτους 5 μέτρων. Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις θα αφορούν το τοπίο, την διάβρωση από τα έργα υποδομής, την επιβάρυνση του βιότοπου, το θόρυβο, τον εν δυνάμει τουρισμό, την κτηνοτροφία, την ασφάλεια από τυχόν βλάβες, αλλά και την αποκατάσταση του τοπίου σε περίπτωση εγκατάλειψης η λήξης της δραστηριότητας.

Από την άλλη σοβαρές θα είναι οι επιπτώσεις από την ίδια την κατασκευή του έργου με τη μεταφορά τόνων τσιμέντου και οικοδομικών υλικών, σκόνη καυσαέρια επιβάρυνση του οδικού δικτύου.

Όσον αφορά τα θετικά να σημειώσουμε ότι τα αντισταθμιστικά οφέλη προβλέπονται στις 126.000,00 ευρώ, ένα τυπικό αιολικό πάρκο απασχολεί 3 εργαζόμενους ενώ τα υλικά θα είναι όλα εισαγόμενα.

Επί της διαδικασίας αξίζει να σημειώσουμε ότι αν και ο Δήμος είναι ιδιοκτήτης της έκτασης δεν φαίνεται να ρωτήθηκε σε καμία φάση των διαδικασιών, ήδη από το 2012 έχει δοθεί άδεια στην εταιρεία από την Ρυθμιστική Αρχή και δεν προβλέπεται γνωμοδότηση από το Δημοτικό Συμβούλιο ούτε ζητείται η άποψη της τοπικής κοινωνίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η δημοσίευση που καλεί κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη να λάβει γνώση του φακέλου της Μ.Π.Ε. έγινε στις 11/3/2014 με προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων μέχρι της 10 Απριλίου δηλαδή της επομένης της έκτακτης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου.

Αν και οι φορείς της πέριξ περιοχής με κοινό τους υπόμνημα από τις αρχές του μήνα ομόφωνα τάχτηκαν κατά του έργου εν τούτοις δεν υπήρξε καμία ενημέρωση μέσω του τύπου ή του διαδικτύου ώστε να ενημερωθούν οι πολίτες και γιατί όχι να αναπτυχθεί ένας δημόσιος διάλογος και ένα κίνημα κατά της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών.

Παράλληλα από μέρους της δημοτικής αρχής προτιμήθηκε να υπάρξει μια πολιτική απόφαση κατά του έργου συμφωνώντας με την τοπική κοινωνία, κάτι που κατά τη γνώμη μας δεν αρκεί δεδομένου ότι η Περιβαλλοντική Μελέτη έπρεπε να αντικρουστεί σημείο προς σημείο στοιχείο που είναι απαραίτητο για να αποδειχθεί η περιβαλλοντική επιβάρυνση, να μην θεωρηθεί ένα ξερό όχι σε κάθε προσπάθεια υποτιθεμένης ανάπτυξης, αλλά και γιατί θα είναι απαραίτητη αν χρειαστεί η υπόθεση να φθάσει μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Και εδώ να σημειώσουμε ότι είναι γερό χαρτί στο Δήμο μας το γεγονός ότι είναι ιδιοκτήτης της έκτασης εν τούτοις θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί γιατί η κυβέρνηση προσπαθώντας να αποδείξει την υποστήριξή της στους επενδυτές μπορεί εύκολα να περάσει την ιδιοκτησία της δημόσια δασικής έκτασης στο ΤΑΙΠΕΔ και από εκεί πολύ εύκολα να μεταβιβαστεί στους ιδιώτες επενδυτές.

Δεν είμαστε γενικά κατά των ανεμογεννητριών. Υποστηρίζουμε ότι η χωροθέτησή τους πρέπει κατά προτεραιότητα να γίνεται στον δομημένο χώρο, α) αστικό περιβάλλον και κτήρια (ιδιαίτερα σχολεία, νοσοκομεία, ΑΕΙ, κ.α) σύμφωνα με σαφείς χωροταξικούς και πολεοδομικούς κανόνες, β) στις ΒΙΠΕ, γ) κατά μήκος των οδικών αξόνων, δ) σε στρατόπεδα.

Όχι όμως σε : α) χαρακτηρισμένες περιοχές απολύτου προστασίας, β) οικότοπους προτεραιότητας του Δικτύου Natura, γ) βραχονησίδες, δ) υγρότοπους , ε) γη υψηλής παραγωγικότητας, ζ) βουνοκορφές πάνω από το δασοόριο, στ) διατηρητέους οικισμοί και κτήρια.

Ακόμα η «εκμετάλλευσή» τους πρέπει και μπορεί να γίνει μόνο από τοπικές κοινωνίες, ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού, δημόσιες επιχειρήσεις, εταιρίες λαϊκής βάσης, συνεταιρισμούς γεωργών, κτηνοτρόφων και βιοτεχνών.

Δυστυχώς για λόγους μη κατανοητούς επιλέχτηκε από την δημοτική αρχή μια διαδικασία ενός τυπικού ξερού όχι αντί της επιστημονικής αντίκρουσης της περιβαλλοντικής μελέτης, της ανάπτυξης ενός δημοσίου διαλόγου αλλά και της ανάπτυξης ενός κινήματος κατά των βιομηχανικών ΑΠΕ που δεν προσφέρουν θέσεις εργασίας, εξυπηρετούν τους εισαγωγείς, δεν λαμβάνουν υπόψη την τοπική κοινωνία και επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Κατερίνη 10/4/2014

Αντώνης Δ. Μάντζιος, οικονομολόγος

Δημοτικός σύμβουλος Κατερίνης