Γράφει ο Χρήστος Μάτης*
H ανάδειξη του ΑΚΤΩΡα ως αναδόχου της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά (η είδηση εδώ), δυστυχώς φέρνει στο νου την τραγική εξέλιξη της υποθαλάσσιας αρτηρίας.
Κι αυτό όχι γιατί ο ΑΚΤΩΡ δεν είναι μία μεγάλη και αξιόπιστη εταιρεία, ικανή να εκτελέσει όποιο έργο αναλάβει. Αλλά γιατί...
τα έργα τα οποία προκηρύσσει το πολιτικό προσωπικό της χώρας είναι ενταγμένα σε μία πολιτικάντικη λογική κολακείας των προσδοκιών των πολιτών και όχι εξυπηρέτησης τους.Είναι αδιαμφισβήτητο ότι ένα μετρό είναι ένα χρήσιμο έργο και η λειτουργία του ελαφρύνει τον κυκλοφοριακό φόρτο μιας πόλης.
Όμως δεν είναι δυνατό ο πρόεδρος του ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ να δηλώνει ότι η επέκταση θα ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια, ενώ την ίδια στιγμή δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα στη βασική γραμμή.
Για την κυβέρνηση, η ανακοίνωση της επέκτασης αποτελεί επικοινωνιακή φυγή προς τα εμπρός, χωρίς πραγματική βάση, με αποτέλεσμα να μοιάζει με άλμα στο κενό, διότι ακόμη και αν ο ΑΚΤΩΡ παραδώσει σε 5 χρόνια, θα υπάρχει η βασική γραμμή, στην οποία να κολλήσει η επέκταση;
Η υπόθεση θυμίζει την υποθαλάσσια αρτηρία, η οποία ανατέθηκε επί Σουφλιά και μετά ακυρώθηκε, με αποτέλεσμα η ανάδοχος εταιρεία, που και πάλι ήταν ο ΑΚΤΩΡ, να αποζημιωθεί με 70 εκ. ευρώ για ότι δεν έκανε.
Το πρόβλημα όμως δεν το δημιουργούν οι εταιρείες αλλά η παντελής έλλειψη σχεδιασμού από το δημόσιο με αποτέλεσμα τα έργα να μην είναι επ΄ ωφελεία ούτε της κοινωνίας, ούτε του αναδόχου.
Οι ρήτρες ακύρωσης δεν είναι συγχρηματοδοτούμενες, θα πληρωθούν από το δημόσιο ταμείο και ως γνωστό, “λεφτά δεν υπάρχουν”.
Διότι αν έχουμε παρόμοια εξέλιξη με την υποθαλάσσια, σε ποιον θα καταλογιστούν οι ρήτρες που δικαίως θα διεκδικήσει ο εργολάβος;
Αυτή τη στιγμή πρέπει να μιλήσουμε για τις υπαρκτές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, τον ΟΑΣΘ, η σύμβαση του οποίου σε λίγο θα είναι στον αέρα και θα κινδυνεύει η πιο ζωτική υποδομή της πόλης.
Η σύμβαση της επέκτασης δεν πρέπει να υπογραφεί, όσο υπάρχουν οι εκκρεμότητες στη βασική γραμμή! Αλλιώς κάθε ρήτρα, θα επιβαρύνει όσους την υπέγραψαν!
*Ο Χρήστος Μάτης είναι δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, επικεφαλής της παράταξης ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ-Οικολογία στην Πραξη
Κι αυτό όχι γιατί ο ΑΚΤΩΡ δεν είναι μία μεγάλη και αξιόπιστη εταιρεία, ικανή να εκτελέσει όποιο έργο αναλάβει. Αλλά γιατί...
τα έργα τα οποία προκηρύσσει το πολιτικό προσωπικό της χώρας είναι ενταγμένα σε μία πολιτικάντικη λογική κολακείας των προσδοκιών των πολιτών και όχι εξυπηρέτησης τους.Είναι αδιαμφισβήτητο ότι ένα μετρό είναι ένα χρήσιμο έργο και η λειτουργία του ελαφρύνει τον κυκλοφοριακό φόρτο μιας πόλης.
Όμως δεν είναι δυνατό ο πρόεδρος του ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ να δηλώνει ότι η επέκταση θα ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια, ενώ την ίδια στιγμή δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα στη βασική γραμμή.
Για την κυβέρνηση, η ανακοίνωση της επέκτασης αποτελεί επικοινωνιακή φυγή προς τα εμπρός, χωρίς πραγματική βάση, με αποτέλεσμα να μοιάζει με άλμα στο κενό, διότι ακόμη και αν ο ΑΚΤΩΡ παραδώσει σε 5 χρόνια, θα υπάρχει η βασική γραμμή, στην οποία να κολλήσει η επέκταση;
Η υπόθεση θυμίζει την υποθαλάσσια αρτηρία, η οποία ανατέθηκε επί Σουφλιά και μετά ακυρώθηκε, με αποτέλεσμα η ανάδοχος εταιρεία, που και πάλι ήταν ο ΑΚΤΩΡ, να αποζημιωθεί με 70 εκ. ευρώ για ότι δεν έκανε.
Το πρόβλημα όμως δεν το δημιουργούν οι εταιρείες αλλά η παντελής έλλειψη σχεδιασμού από το δημόσιο με αποτέλεσμα τα έργα να μην είναι επ΄ ωφελεία ούτε της κοινωνίας, ούτε του αναδόχου.
Οι ρήτρες ακύρωσης δεν είναι συγχρηματοδοτούμενες, θα πληρωθούν από το δημόσιο ταμείο και ως γνωστό, “λεφτά δεν υπάρχουν”.
Διότι αν έχουμε παρόμοια εξέλιξη με την υποθαλάσσια, σε ποιον θα καταλογιστούν οι ρήτρες που δικαίως θα διεκδικήσει ο εργολάβος;
Αυτή τη στιγμή πρέπει να μιλήσουμε για τις υπαρκτές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, τον ΟΑΣΘ, η σύμβαση του οποίου σε λίγο θα είναι στον αέρα και θα κινδυνεύει η πιο ζωτική υποδομή της πόλης.
Η σύμβαση της επέκτασης δεν πρέπει να υπογραφεί, όσο υπάρχουν οι εκκρεμότητες στη βασική γραμμή! Αλλιώς κάθε ρήτρα, θα επιβαρύνει όσους την υπέγραψαν!
*Ο Χρήστος Μάτης είναι δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, επικεφαλής της παράταξης ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ-Οικολογία στην Πραξη