Black game
«Απέναντι στις τράπεζες, οι πολιτικοί δεν έχουν καμία δύναμη» τονίζει σε συνέντευξή του στο μεξικανικό περιοδικό «La Digna Metáfora» ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς.«Σήμερα, αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη οφείλεται στο ότι η Ευρώπη έχει χτιστεί πάνω στην οικονομία μόνο. Ούτε πάνω στην κουλτούρα, ούτε πάνω στην παιδεία, ούτε πάνω στον πολιτισμό [..] Σήμερα, εκείνοι που διευθύνουν την Ευρώπη είναι τελικά οι μεγάλες τράπεζες, οι μεγάλες χρηματιστικές εταιρείες και συχνά οι πολιτικοί δεν έχουν καμία δύναμη για να αλλάξουν τα πράγματα» αναφέρει ο κ. Γαβράς και προσθέτει: «Σήμερα δυστυχώς, η δημοκρατία έχει περάσει σε δεύτερο μέρος, και είναι η οικονομία και οι μεγάλες τράπεζες που διοικούν την Ευρώπη...»
Η Γερμανία, οι πιέσεις και ο Τσίπρας
Ερωτηθείς για το πώς αισθάνθηκε «όταν η Γαλλία συμμάχησε με την Γερμανία προκειμένου να απομονώσουν την Ελλάδα και να την αναγκάσουν έτσι ώστε να υπογράψει το μνημόνιο» ο κ. Γαβράς απαντά: «Νομίζω ότι είναι τρομερό πράγμα αυτό που κάνανε. Πίεσαν την Ελλάδα τρομερά, πίεζαν τον Τσίπρα δυστυχώς τρομερά και τον υποχρεώσανε να δεχτεί κάτι που δεν ήθελε να το δεχτεί, και το κάνανε φοβίζοντας τον, κλείνοντας τις τράπεζες. Δηλαδή είναι black game αυτό που κάνανε δυστυχώς. Δεν σκέφτηκαν καθόλου ότι αυτό που έκανε ο Τσίπρας το έκανε για τον ελληνικό λαό που υπόφερε, ενώ αυτοί δεν σκέπτονταν καθόλου τον ελληνικό λαό, σκέπτονταν μόνο τους δανειστές.
Στη, δε, ερώτηση «Μήπως το κατεστημένο τον θεωρεί (τον Αλέξη Τσίπρα) έναν παρείσακτο που κατάφερε να εισχωρήσει σε ένα στεγανό χώρο που ελέγχουν τα συμφέροντα κι αυτό είναι που πληρώνει;» ο κ. Γαβράς λέει: «Φυσικά, πληρώνει ότι είναι διαφορετικός από τους άλλους, ότι είναι νέος, ότι είναι καθαρός και ότι έχει ιδέες προοδευτικές, προσπαθεί να αλλάξει το μέλλον, και της Ευρώπης και της Ελλάδας, κυρίως της Ελλάδας. Και αυτό δεν μπορούν να το δεχτούν γιατί θέλουν να συνεχίσει αυτός ο ίδιος τρόπος που ακολουθεί από χρόνια τώρα.»
Προς παραδειγματισμό των άλλων
Φοβούνται, προσθέτει ο κ. Γαβράς «να μην επαναληφθεί σε άλλες χώρες το παράδειγμα του Τσίπρα. Δεν θέλουν να ανοίξουν αυτήν την πόρτα στους νέους για να μην μπουν στην εξουσία. Ήθελαν να παραδειγματίσουν. Και είμαι ευτυχής που ο Τσίπρας κατάφερε να γίνει πρωθυπουργός γιατί νομίζω πως είναι αρκετά ικανός για να αλλάξει πολλά πράγματα».
Η σημασία του «Ζ»
Ο έλληνας σκηνοθέτης, που βραβεύθηκε πρόσφατα με το Μετάλλιο Εθνικής Ταινιοθήκης του Μεξικού ερωτάται -μεταξύ άλλων- και για τη σημασία της ταινίας «Ζ».
Ο κ. Γαβράς υποστηρίζει ότι από τον συγγραφέα Βασίλη Βασιλικό και από τον ίδιο, «περισσότερη σημασία έχει ο δικαστής, ο Σαρτζετάκης, γιατί αν ο Σαρτζετάκης δεν είχε πάρει την θέση που είχε πάρει, δεν θα υπήρχε ούτε μυθιστόρημα ούτε ταινία. Λοιπόν, ο αληθινός ήρωας είναι ο Σαρτζετάκης σε αυτή την ιστορία».
Τη συνέντευξη του Κ. Γραβρά για το περιοδικό «La Digna Metáfora» (Η Αξιοπρεπής Μεταφορά) έλαβε η συγγραφέας Γουαδαλούπε Φλόρες Λιέρα, μεταφράστρια του μυθιστορήματος «Ζ» του Βασίλη Βασιλικού, που πρόσφατα εκδόθηκε από το Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Πολιτείας Νουέβο Λεόν του Μεξικού, και που ο Κώστας Γαβράς μετέφερε στην οθόνη το 1969.
«Απέναντι στις τράπεζες, οι πολιτικοί δεν έχουν καμία δύναμη» τονίζει σε συνέντευξή του στο μεξικανικό περιοδικό «La Digna Metáfora» ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς.«Σήμερα, αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη οφείλεται στο ότι η Ευρώπη έχει χτιστεί πάνω στην οικονομία μόνο. Ούτε πάνω στην κουλτούρα, ούτε πάνω στην παιδεία, ούτε πάνω στον πολιτισμό [..] Σήμερα, εκείνοι που διευθύνουν την Ευρώπη είναι τελικά οι μεγάλες τράπεζες, οι μεγάλες χρηματιστικές εταιρείες και συχνά οι πολιτικοί δεν έχουν καμία δύναμη για να αλλάξουν τα πράγματα» αναφέρει ο κ. Γαβράς και προσθέτει: «Σήμερα δυστυχώς, η δημοκρατία έχει περάσει σε δεύτερο μέρος, και είναι η οικονομία και οι μεγάλες τράπεζες που διοικούν την Ευρώπη...»
Η Γερμανία, οι πιέσεις και ο Τσίπρας
Ερωτηθείς για το πώς αισθάνθηκε «όταν η Γαλλία συμμάχησε με την Γερμανία προκειμένου να απομονώσουν την Ελλάδα και να την αναγκάσουν έτσι ώστε να υπογράψει το μνημόνιο» ο κ. Γαβράς απαντά: «Νομίζω ότι είναι τρομερό πράγμα αυτό που κάνανε. Πίεσαν την Ελλάδα τρομερά, πίεζαν τον Τσίπρα δυστυχώς τρομερά και τον υποχρεώσανε να δεχτεί κάτι που δεν ήθελε να το δεχτεί, και το κάνανε φοβίζοντας τον, κλείνοντας τις τράπεζες. Δηλαδή είναι black game αυτό που κάνανε δυστυχώς. Δεν σκέφτηκαν καθόλου ότι αυτό που έκανε ο Τσίπρας το έκανε για τον ελληνικό λαό που υπόφερε, ενώ αυτοί δεν σκέπτονταν καθόλου τον ελληνικό λαό, σκέπτονταν μόνο τους δανειστές.
Στη, δε, ερώτηση «Μήπως το κατεστημένο τον θεωρεί (τον Αλέξη Τσίπρα) έναν παρείσακτο που κατάφερε να εισχωρήσει σε ένα στεγανό χώρο που ελέγχουν τα συμφέροντα κι αυτό είναι που πληρώνει;» ο κ. Γαβράς λέει: «Φυσικά, πληρώνει ότι είναι διαφορετικός από τους άλλους, ότι είναι νέος, ότι είναι καθαρός και ότι έχει ιδέες προοδευτικές, προσπαθεί να αλλάξει το μέλλον, και της Ευρώπης και της Ελλάδας, κυρίως της Ελλάδας. Και αυτό δεν μπορούν να το δεχτούν γιατί θέλουν να συνεχίσει αυτός ο ίδιος τρόπος που ακολουθεί από χρόνια τώρα.»
Προς παραδειγματισμό των άλλων
Φοβούνται, προσθέτει ο κ. Γαβράς «να μην επαναληφθεί σε άλλες χώρες το παράδειγμα του Τσίπρα. Δεν θέλουν να ανοίξουν αυτήν την πόρτα στους νέους για να μην μπουν στην εξουσία. Ήθελαν να παραδειγματίσουν. Και είμαι ευτυχής που ο Τσίπρας κατάφερε να γίνει πρωθυπουργός γιατί νομίζω πως είναι αρκετά ικανός για να αλλάξει πολλά πράγματα».
Η σημασία του «Ζ»
Ο έλληνας σκηνοθέτης, που βραβεύθηκε πρόσφατα με το Μετάλλιο Εθνικής Ταινιοθήκης του Μεξικού ερωτάται -μεταξύ άλλων- και για τη σημασία της ταινίας «Ζ».
Ο κ. Γαβράς υποστηρίζει ότι από τον συγγραφέα Βασίλη Βασιλικό και από τον ίδιο, «περισσότερη σημασία έχει ο δικαστής, ο Σαρτζετάκης, γιατί αν ο Σαρτζετάκης δεν είχε πάρει την θέση που είχε πάρει, δεν θα υπήρχε ούτε μυθιστόρημα ούτε ταινία. Λοιπόν, ο αληθινός ήρωας είναι ο Σαρτζετάκης σε αυτή την ιστορία».
Τη συνέντευξη του Κ. Γραβρά για το περιοδικό «La Digna Metáfora» (Η Αξιοπρεπής Μεταφορά) έλαβε η συγγραφέας Γουαδαλούπε Φλόρες Λιέρα, μεταφράστρια του μυθιστορήματος «Ζ» του Βασίλη Βασιλικού, που πρόσφατα εκδόθηκε από το Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Πολιτείας Νουέβο Λεόν του Μεξικού, και που ο Κώστας Γαβράς μετέφερε στην οθόνη το 1969.
tvxs