Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2013

Επιπλέον 1,2 δισ. θα πληρώσει το Δημόσιο για αυτοκινητόδρομους


   « Πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή». Με αυτό τον όρο περιγράφεται στις υπό αναθεώρηση συμβάσεις παραχώρησης το επιπλέον ποσό, περίπου 1-1,2 δισ. ευρώ, που δέχθηκε να πληρώσει το Δημόσιο για να πετύχει τη συνέχιση και ολοκλήρωση των τεσσάρων «παγωμένων» αυτοκινητόδρομων. Πρόκειται για το περίφημο «χρηματοδοτικό κενό» των έργων, το οποίο οι παραχωρησιούχοι πίεζαν από την πρώτη στιγμή να αναληφθεί από το Δημόσιο.

Πώς κατανέμεται; Μέχρι στιγμής έχει οριστικοποιηθεί ότι η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου θα λάβει 400 εκατ. επιπλέον και η Ολυμπία Οδός περί τα 250 εκατ., ενώ βρίσκεται ακόμα υπό διαπραγμάτευση για τις άλλες δύο κοινοπραξίες. Το σημαντικό, πάντως, για τη δεδομένη συγκυρία είναι ότι η Κομισιόν φαίνεται να έχει δεχθεί να καλύψει το 95% αυτής της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής.

Το ζήτημα της κάλυψης του εν λόγω «χρηματοδοτικού κενού», τέθηκε από την πρώτη στιγμή στο τραπέζι, όταν το 2011 ξεκίνησαν οι πρώτες συζητήσεις ανάμεσα στο Δημόσιο και τους παραχωρησιούχους. Τελικά, οι πιέσεις... απέδωσαν. «Το Δημόσιο αναλαμβάνει να καταβάλει στον Παραχωρησιούχο μία πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή, η οποία δεν υπόκειται σε οποιεσδήποτε κρατήσεις υπέρ τρίτου. Το Δημόσιο θα καταβάλει στον Παραχωρησιούχο την Πρόσθετη Χρηματοδοτική Συμβολή στις ημερομηνίες και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα καταβολής», αναφέρεται στα σχέδια των τεσσάρων συμβάσεων.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, από τα 402 εκατ. που έχει συμφωνηθεί να λάβει επιπλέον ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, θα καταβληθούν άμεσα περί τα 200 εκατ. ευρώ, τα επόμενα 100 εκατομμύρια έως τον Μάρτιο του 2014, τα 50 εκατ. έως τον Σεπτέμβριο του 2014 και τα τελευταία 50 εκατομμύρια τον Μάρτιο του 2015, οπότε τοποθετείται και η ολοκλήρωση του έργου.

Για ποιο λόγο, όμως χρειάζονται 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ; Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει μέχρι σήμερα γνωστά:

- Το υπόλοιπο της χρηματοδοτικής συμβολής Δημοσίου και Ε.Ε. για τα 4 έργα είναι 963,6 εκατομμύρια ευρώ.

- Το υπόλοιπο των αποζημιώσεων προς τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές είναι 212,5 εκατομμύρια ευρώ.

- Το σύνολο της «πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής» του Δημοσίου και για τα τέσσερα έργα εκτιμάται στο 1- 1,2 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, η γενναία πρόσθετη οικονομική ενίσχυση των έργων δεν είναι η μόνη παραχώρηση του Δημοσίου. Στα προσχέδια οι μέτοχοι (κατασκευαστικές εταιρείες) κάθε κοινοπραξίας διευκολύνονται στον τρόπο καταβολής της οικονομικής συμμετοχής στο έργο τους (για παράδειγμα, σε διπλάσιο αριθμό δόσεων, οι περισσότερες αρκετά χρόνια μετά την έναρξη της παραχώρησης). Επίσης απομειώνεται μεγαλύτερο μέρος των εγγυητικών επιστολών τους, καθώς και το πρόστιμο που επιβάλλεται στον παραχωρησιούχο για καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των έργων. Ενώ πλέον επιβάλλεται ότι θα δίνεται αποζημίωση στον παραχωρησιούχο και για κάθε καθυστέρηση έκδοσης απόφασης από το Δημόσιο, τις αρμόδιες αρχές ή τους Οργανισμούς Κοινής Ωφελείας. Και δίνεται δυνατότητα επέκτασης κατά τρία έτη των συμβάσεων παραχώρησης (πλέον των 30 ετών), εφόσον τα έσοδα του παραχωρησιούχου δεν είναι τα αναμενόμενα...
Πηγή Καθημερινή 15/9/2013