Οι φωνές των άλλων
O χειριστής του προγράμματος απλά πληκτρολογεί τις
φράσεις που θέλει να ακουστούν με μια συγκεκριμένη φωνή
Σαν Ντιέγκο, Καλιφόρνια
Στην εποχή του Photoshop, οι φωτογραφίες έχουν πάψει να θεωρούνται αδιάψευστα ντοκουμέντα. Το ίδιο φαίνεται ότι θα συμβεί και με τις ηχογραφημένες συνομιλίες, μετά την παρουσίαση του προγράμματος Voco της Adobe.
Το λογισμικό επιτρέπει εύκολες και γρήγορες επεμβάσεις στα λεγόμενα του ομιλητή, ο οποίος ακούγεται έτσι να λέει πράγματα που δεν ξεστόμισε ποτέ.
Όπως ήταν αναμενόμενο, η ανακοίνωση της εταιρείας προκαλεί αντιδράσεις -άλλοι κάνουν λόγο για κίνδυνο παραβίασης βιομετρικών συστημάτων που βασίζονται στη φωνή, άλλοι προειδοποιούν για υπονόμευση της εμπιστοσύνης στη δημοσιογραφία.
Από την πλευρά της, η Adobe διευκρίνισε ότι δεν έχει σχέδια για άμεσο εμπορικό λανσάρισμα του Voco, και επιπλέον εξετάζει τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε να γίνεται αντιληπτή η παραποίηση των ηχογραφήσεων.
Στην παρουσίαση του Voco που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Σαν Ντιέγκο, η Adobe έπαιξε την ηχογραφημένη φωνή ενός άνδρα που έλεγε «φίλησα τον σκύλο και τη γυναίκα μου». Τα λεγόμενά του άλλαξαν σε «φίλησα τον Τζόρνταν τρεις φορές», χωρίς να είναι αντιληπτή κάποια αλλαγή στη φωνή του.
Το μόνο που χρειάστηκε να κάνει ο χειριστής του προγράμματος ήταν να αλλάξει το μεταγραφημένο κείμενο της ομιλίας και να πληκτρολογήσει τις φράσεις που ήθελε να ακουστούν.
Το Voco παρουσιάζεται έτσι ως «Photoshop για τη φωνή».
«Έχουμε ήδη φέρει επανάσταση στην επεξεργασία της εικόνας. Είναι καιρός να κάνουμε το ίδιο με τον ήχο» υπερηφανεύτηκε οπ Σεγιού Τζιν της Adobe.
Διευκρίνισε πάντως ότι για να δουλέψει το Voco απαιτείται ένα δείγμα ηχογραφημένης ομιλίας ενός συγκεκριμένου ομιλητή, συνολικής διάρκειας τουλάχιστον 20 λεπτών.
Παρά τον περιορισμό αυτό, ο Δρ Έντι Μπόργκες Ρέι, λέκτορας του Πανεπιστημίου του Στέρλινγκ σε θέματα ΜΜΕ και τεχνολογίας, δήλωσε έντρομος με τις εξελίξεις.
Η Adobe «αγνόησε τα ηθικά διλήμματα που εγείρει η ενδεχόμενη κατάχρηση του λογισμικού» είπε στο BBC.
Τόσο το Adobe Photoshοp όσο και το Adobe Voco, πρόσθεσε «κάνει τα πράγματα δύσκολα για τους νομικούς, τους δημοσιογράφους και άλλους επαγγελματίες που χρησιμοποιούν ψηφιακά μέσα ως πειστήρια».
Προειδοποίησε μάλιστα ότι η Adobe θα μπορούσε να έρθει αντιμέτωπη με μηνύσεις και αγωγές, όπως έχει συμβεί και στην περίπτωση του Photoshop.
To Voco θα μπορούσε δυνητικά να δημιουργήσει προβλήματα και στις τράπεζες που χρησιμοποιούν βιομετρικά συστήματα αναγνώρισης βασισμένα στη φωνή. Ωστόσο ειδικός που κλήθηκε να σχολιάσει το θέμα στο BBC δήλωσε ότι τα συστήματα αυτά δεν εξετάζουν τα ίδια χαρακτηριστικά που λαμβάνουν υπόψη οι άνθρωποι για να αναγνωρίσουν έναν ομιλητή.
Παραμένει εξάλλου ασαφές για ποιες χρήσης προορίζεται το Voco, αν και η Adobe έχει αναφερθεί στη «διόρθωση» εκφωνήσεων και μεταγλωττίσεων χωρίς την ανάγκη να κληθεί εκ νέου στο στούντιο ο ομιλητής.
Εκπρόσωπος της εταιρείας τόνισε πάντως ότι δεν έχει σχέδια για άμεση εμπορική διάθεση του Voco: «Μπορεί ή μπορεί να μην κυκλοφορήσει ως προϊόν ή χαρακτηριστικό προϊόντων» είπε.
Επιμέλεια: Βαγγέλης Πρατικάκης
Newsroom ΔΟΛ
Σαν Ντιέγκο, Καλιφόρνια
Στην εποχή του Photoshop, οι φωτογραφίες έχουν πάψει να θεωρούνται αδιάψευστα ντοκουμέντα. Το ίδιο φαίνεται ότι θα συμβεί και με τις ηχογραφημένες συνομιλίες, μετά την παρουσίαση του προγράμματος Voco της Adobe.
Το λογισμικό επιτρέπει εύκολες και γρήγορες επεμβάσεις στα λεγόμενα του ομιλητή, ο οποίος ακούγεται έτσι να λέει πράγματα που δεν ξεστόμισε ποτέ.
Όπως ήταν αναμενόμενο, η ανακοίνωση της εταιρείας προκαλεί αντιδράσεις -άλλοι κάνουν λόγο για κίνδυνο παραβίασης βιομετρικών συστημάτων που βασίζονται στη φωνή, άλλοι προειδοποιούν για υπονόμευση της εμπιστοσύνης στη δημοσιογραφία.
Από την πλευρά της, η Adobe διευκρίνισε ότι δεν έχει σχέδια για άμεσο εμπορικό λανσάρισμα του Voco, και επιπλέον εξετάζει τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε να γίνεται αντιληπτή η παραποίηση των ηχογραφήσεων.
Στην παρουσίαση του Voco που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Σαν Ντιέγκο, η Adobe έπαιξε την ηχογραφημένη φωνή ενός άνδρα που έλεγε «φίλησα τον σκύλο και τη γυναίκα μου». Τα λεγόμενά του άλλαξαν σε «φίλησα τον Τζόρνταν τρεις φορές», χωρίς να είναι αντιληπτή κάποια αλλαγή στη φωνή του.
Το μόνο που χρειάστηκε να κάνει ο χειριστής του προγράμματος ήταν να αλλάξει το μεταγραφημένο κείμενο της ομιλίας και να πληκτρολογήσει τις φράσεις που ήθελε να ακουστούν.
Το Voco παρουσιάζεται έτσι ως «Photoshop για τη φωνή».
«Έχουμε ήδη φέρει επανάσταση στην επεξεργασία της εικόνας. Είναι καιρός να κάνουμε το ίδιο με τον ήχο» υπερηφανεύτηκε οπ Σεγιού Τζιν της Adobe.
Διευκρίνισε πάντως ότι για να δουλέψει το Voco απαιτείται ένα δείγμα ηχογραφημένης ομιλίας ενός συγκεκριμένου ομιλητή, συνολικής διάρκειας τουλάχιστον 20 λεπτών.
Παρά τον περιορισμό αυτό, ο Δρ Έντι Μπόργκες Ρέι, λέκτορας του Πανεπιστημίου του Στέρλινγκ σε θέματα ΜΜΕ και τεχνολογίας, δήλωσε έντρομος με τις εξελίξεις.
Η Adobe «αγνόησε τα ηθικά διλήμματα που εγείρει η ενδεχόμενη κατάχρηση του λογισμικού» είπε στο BBC.
Τόσο το Adobe Photoshοp όσο και το Adobe Voco, πρόσθεσε «κάνει τα πράγματα δύσκολα για τους νομικούς, τους δημοσιογράφους και άλλους επαγγελματίες που χρησιμοποιούν ψηφιακά μέσα ως πειστήρια».
Προειδοποίησε μάλιστα ότι η Adobe θα μπορούσε να έρθει αντιμέτωπη με μηνύσεις και αγωγές, όπως έχει συμβεί και στην περίπτωση του Photoshop.
To Voco θα μπορούσε δυνητικά να δημιουργήσει προβλήματα και στις τράπεζες που χρησιμοποιούν βιομετρικά συστήματα αναγνώρισης βασισμένα στη φωνή. Ωστόσο ειδικός που κλήθηκε να σχολιάσει το θέμα στο BBC δήλωσε ότι τα συστήματα αυτά δεν εξετάζουν τα ίδια χαρακτηριστικά που λαμβάνουν υπόψη οι άνθρωποι για να αναγνωρίσουν έναν ομιλητή.
Παραμένει εξάλλου ασαφές για ποιες χρήσης προορίζεται το Voco, αν και η Adobe έχει αναφερθεί στη «διόρθωση» εκφωνήσεων και μεταγλωττίσεων χωρίς την ανάγκη να κληθεί εκ νέου στο στούντιο ο ομιλητής.
Εκπρόσωπος της εταιρείας τόνισε πάντως ότι δεν έχει σχέδια για άμεση εμπορική διάθεση του Voco: «Μπορεί ή μπορεί να μην κυκλοφορήσει ως προϊόν ή χαρακτηριστικό προϊόντων» είπε.
Επιμέλεια: Βαγγέλης Πρατικάκης
Newsroom ΔΟΛ