Υπάρχουν λύσεις, προκειμένου να ψηφίσουν οι περίπου 100.000 δεκαοκτάχρονοι, που γεννήθηκαν το 1997, στις βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015, καθώς υπάρχουν εναλλακτικές νομικές διέξοδοι, επισημαίνει ο Συνήγορος του Πολίτη με επείγουσα επιστολή του προς τον υπουργό Εσωτερικών.
Η ανεξάρτητη Αρχή προτείνει είτε την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου είτε την έκδοση εγκυκλίου του υπουργείου Εσωτερικών προς τις Εφορευτικές Επιτροπές, σύμφωνα με την οποία οι συγκεκριμένοι θα ψηφίσουν με απλή επίδειξη πιστοποιητικού εγγραφής σε δημοτολόγιο.
Σημειώνει, ότι η επίλυση του προβλήματος αυτού είναι αναγκαία για λόγους στοιχειώδους εντιμότητας του κράτους απέναντι στους νέους εκλογείς.
Κατά τον Συνήγορο, αποκλειστική αιτία του κινδύνου να μην ψηφίσουν όσοι γεννήθηκαν το 1997 είναι μια κραυγαλέα νομοθετική ανακολουθία: ενώ κατ' αρχήν όλοι οι Έλληνες πολίτες αποκτούν δικαίωμα ψήφου την 1η Ιανουαρίου του έτους εντός του οποίου συμπληρώνουν την ηλικία των δεκαοκτώ, η εγγραφή κάθε νέας γενεάς εκλογέων στους οικείους καταλόγους διενεργείται «αυτεπάγγελτα από 1ης μέχρι τέλους Φεβρουαρίου», σαν να μην υπήρχε ποτέ περίπτωση διενέργειας εκλογών κατά τους μήνες Ιανουάριο ή Φεβρουάριο. Υπό το καθεστώς αυτό, οι αρμόδιοι δήμοι βρίσκονται σε απόλυτη νομική αδυναμία να εγγράψουν εγκαίρως, εν όψει των προσεχών εκλογών, όσους ήδη από 1 Ιανουαρίου 2015 απέκτησαν εκλογικό δικαίωμα.
Ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει δύο εναλλακτικές λύσεις και παραθέτει τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα:
- Είτε να τροποποιηθεί με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου το άρθρο 10 § 1 π.δ. 26/2012, προκειμένου να επιτραπεί πέραν πάσης αμφισβητήσεως η επίμαχη εγγραφή ακόμη και κατά μήνα Ιανουάριο,
- Είτε να παραγγελθεί με ρητή και σαφή εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών προς τις Εφορευτικές Επιτροπές η εφαρμογή, ειδικά για τους δεκαοκταετείς, της επικουρικής διαδικασίας του άρθρου 8 § 4-5 π.δ. 26/2012, σύμφωνα με το οποίο οι παραλειφθέντες εκλογείς ψηφίζουν με απλή επίδειξη πιστοποιητικού εγγραφής σε δημοτολόγιο.
Όπως αναφέρει η Αρχή, πλεονέκτημα της πρώτης λύσης είναι ότι οι νέοι εκλογείς θα εμφανισθούν εγγεγραμμένοι σε επίσημο (γενικό ή ειδικό) εκλογικό κατάλογο και μειονέκτημά της το ενδεχόμενο τεχνικών προβλημάτων τα οποία θα μπορούσαν να παρακωλύσουν τη συμπλήρωση των γενικών καταλόγων (ή την εξ αρχής σύνταξη ειδικών) σε τόσο ασφυκτικά χρονικά περιθώρια.
Πλεονέκτημα της δεύτερης λύσης είναι η απλότητά της, καθώς θα ενταχθεί σε μια διαδικασία ήδη γνωστή και συνηθέστατη. Μειονέκτημά της είναι ότι καθώς η εκτέλεσή της επαφίεται στις εφορευτικές επιτροπές, κάποιες θα μπορούσαν να διστάσουν ή να εγείρουν ερμηνευτικές αντιρρήσεις. Επομένως, για την ασφαλή εφαρμογή αυτής της λύσης θα απαιτηθεί ρητή και σαφής εγκύκλιος του υπουργείου προς τις εφορευτικές επιτροπές.
Τέλος, ο Συνήγορος του Πολίτη, αναφέρει, ότι για την απλούστευση της διαδικασίας, θα μπορούσε ενδεχομένως να προβλεφθεί μόνον ένα εκλογικό τμήμα ανά δημοτικό διαμέρισμα όπου θα ψηφίζουν οι εκλογείς αυτής της κατηγορίας.
Το Ποντίκι Web