Τρίτη 20 Ιανουαρίου 2015

Ο Economist γράφει για τον Παϊσιο, τον «Παστίτσιο» και τα παράδοξα της ελληνικής κρίσης




Το blog Erasmus του Economist, πήρε τον τίτλο του από τον διακεκριμένο ανθρωπιστή, θεολόγο και λόγιο, ο οποίος εξέταζε τις διασταυρώσεις ανάμεσα στη θρησκεία και τη δημόσια πολιτική. Ενα από τα θέματα του blog κάνει εκτενή αναφορά στον Αγιο Παΐσιο, στο περιστατικό με τον Φίλιππο Λοΐζο, για τον «Παστίτσιο», αλλά και την «οικονομική κρίση που έπληξε την Ελλάδα και έσπρωξε τους ανθρώπους να ψάξουν απαντήσεις».Το άρθρο έχει τίτλο «Βλασφημία, Ελλάδα και ο νόμος. Αγιότητα και στωικότητα».

«Πριν από περίπου ένα χρόνο, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Επιτροπή για τη Διεθνή Θρησκευτική Ελευθερία δημοσίευσε ένα σύντομο ενημερωτικό έντυπο σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους βλασφημία τιμωρήθηκε σε διάφορες χώρες. Μαζί με τρομερές περιπτώσεις, λιντσαρισμάτων και φυλακίσεων στην Αίγυπτο και στο Πακιστάν, υπάρχει και ένα περιστατικό σε μια κυρίως χριστιανική χώρα, όπου τιμωρήθηκε η προσβολή: δέκα μήνες ποινή με αναστολή σε ένα νέο άνδρα στην Ελλάδα ο οποίος είχε ξεκινήσει στο facebook σελίδα, στην οποία διακωμωδούσε έναν από τον πιο γνωστούς μοναχούς, ο οποίος πέθανε το 1994. Το όνομα του μοναχού ήταν Παΐσιος, και το όνομα της σελίδας Παστίτσιος. Με άλλα λόγια ζυμαρικά, με μπεσαμέλ, το οποίο είναι μια από τις μεγαλύτερες δόξες της ελληνικής μαγειρικής».

Το άρθρο κάνει λόγο για παράδοξα αναφέροντας ότι «ένα από τα παράδοξα της ελληνικής ιστορίας κατά τις τελευταίες δεκαετίες είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της χώρας έχει ''δυτικοποιηθεί'' και εκσυγχρονιστεί, υπήρξε αναζωπύρωση μιας μοναστικής και ασκητικής παράδοσης» και στη συνέχεια ακολουθεί μια περιγραφή στην οποία λέει «κάτι παρόμοιο συνέβη στην τσαρική Ρωσία κατά το τελικό στάδιο της ύπαρξής της. Οι ηγετικές φυσιογνωμίες στην ελληνική αναγέννηση δεν ήταν θαυμάσια ντυμένοι επισκόποι ή έξυπνοι θεολόγοι, αλλά ικανοί μοναχοί, με ταπεινή προέλευση και καταγωγή, τους οποίους όλοι σέβονταν. Οποιοσδήποτε έχει διαβάσει τα μυθιστορήματα του Ντοστογιέφσκι, τα οποία περιλαμβάνουν σοφούς και ευγενικούς μοναχούς, μπορεί να καταλάβει το νόημα αυτού του κόσμου.

Η περίπτωση του Παΐσιου είναι ιδιάζουσα καθώς πρόσφατα ανακηρύχθηκε άγιος από το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, ενώ εδώ και χρόνια ολοένα και περισσότεροι επικαλούνται τους λόγους και της προφητείες του. Λόγια που είχαν να κάνουν με την καθημερινότητες, με μέλλουσες καταστάσεις και με διδάγματα. Ένα μείγμα καλών και κακών λόγων που μεταφέρονται από στόμα σε στόμα, ενίοτε παραποιημένα και στρεβλά.
Τα τελευταία χρόνια, η οικονομική κρίση που έπληξε την Ελλάδα, έσπρωξε τους ανθρώπους να ψάχνουν για απαντήσεις. Ο Παΐσιος έγινε γνωστός μέσω εθνικιστικών και ακροδεξιών κύκλων για τις εσχατολογικές προφητείες του -ή, τουλάχιστον, για όσες του αποδίδονται. Κάποιες από αυτές κάνουν λόγο για ρωσο-τουρκικό πόλεμο, για περίοδο τρομερής πείνας στην Ελλάδα – ωστόσο όλες αυτές λειτουργούν προς όφελος της Ελλάδας.

Ο Φίλιππος Λοΐζος έφτιαξε τη συγκεκριμένη σελίδα στο Facebook, σημειώνει το άρθρο, όχι τόσο για να κοροϊδεύσει τον γέροντα, αλλά να σημειώσει με σκωπτικό τρόπο τις λατρευτικές εμμονές κάποιων συμπατριωτών του. «Αυτό που ακολούθησε της σύλληψής του, τον Σεπτέμβριο του 2012, είναι ότι υπήρξαν καταγγελίες από τη Χρυσή Αυγή που επιβεβαίωσαν τη διείσδυσή της μέσα στην αστυνομία. Ο Λοΐζος είχε χλευάσει όλη αυτή την υστερία επινοώντας μια ιστορία που αναδημοσιεύτηκε από ακροδεξιά μέσα ενημέρωσης».

Τέλος το άρθρο αναφέρει, «υπάρχει και η περίπτωση του πατέρα Πορφύριου, ενός μοναχού αγίου που εργάστηκε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του ως εφημέριος σε μια κλινική της Αθήνας. Όταν τον ρώτησαν οι πιστοί τι πρέπει να κάνουν απέναντι σε έναν βλάσφημο, εκείνος φέρεται να απάντησε πως πρέπει να δαγκώνουν τα χείλη τους και να μην παίρνουν το νόμο στα χέρια τους. Να υπομένουν δηλαδή όπως έκανε και ο Χριστός κατά τη διάρκεια της επίγειας ζωής του.

Το Ποντίκι Web
(Αναδημοσίευση από thetoc.gr)