Κόντρα για τον ειδικό λογαριασμό
Αθήνα
Ζήτημα δημοσιονομικής διακυβέρνησης, με τη δημιουργία «δεσμευμένου λογαριασμού», αλλά και άλλους μηχανισμούς, έθεσε το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα ετέθη στη συνεδρίαση των πολιτικών αρχηγών από τον Ευάγγελο Βενιζέλο, ο οποίος επικαλέστηκε ευρωπαϊκές πηγές για τη σχετική ενημέρωση. Εντούτοις, το Μέγαρο Μαξίμου θεωρεί, υποβαθμίζοντας το ζήτημα, ότι «δεν έχει σημασία τι σου στέλνουν, αλλά τι απαντάς».
Στις δηλώσεις του μετά τη σύσκεψη των κυβερνητικών εταίρων, ο κ. Βενιζέλος αναφέρθηκε στο ζήτημα, λέγοντας: «Θεωρώ αυτονόητο ότι θα γίνει σεβαστή, τουλάχιστον στα θεμελιώδη στοιχεία, η αξιοπρέπειά μας, σε σχέση με τη δημοσιονομική διαχείριση του κράτους. Αυτή πρέπει να γίνεται από τις Ελληνικές Αρχές, από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και την Τράπεζα της Ελλάδος. Δεν είμαστε προτεκτοράτο. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν πάρα πολύ καλά οι εταίροι μας και η τρόικα.»
Η δήλωση προκάλεσε ερωτηματικά για τις αξιώσεις της τρόικας και των Ευρωπαίων εταίρων, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με δηλώσεις που είχε κάνει νωρίτερα ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε περί «μηχανισμών ελέγχου» που θα συγκροτηθούν για την Ελλάδα, χωρίς να εξηγήσει αναλυτικά σε ποιους μηχανισμούς αναφέρεται.
Όπως μετέδωσε το Reuters, o κ. Σόιμπλε εξέφρασε την πεποίθηση ότι η Ελλάδα θα έχει την ευκαιρία να επιστρέψει σε βιώσιμα δημόσια οικονομικά με «μηχανισμούς» που θα συγκροτηθούν από τους διεθνείς πιστωτές, «ενδεχομένως και αυτόματους σταθεροποιητές» για να έχει η Ελλάδα περισσότερες πιθανότητες να ανακάμψει.
Από κυβερνητικής πλευράς αναφέρονταν ότι «δεν υπάρχει θέμα». Κύκλοι του ΥΠΟΙΚ ανέφεραν ότι το θέμα του «δεσμευμένου λογαριασμού», το οποίο έγινε γνωστό από το ΠΑΣΟΚ μετά τη σύσκεψη των τριών αρχηγών, αφορά «σε μια ιδέα που έχει ρίξει από την αρχή στο τραπέζι ο Σόιμπλε και δεν την δέχεται κανείς. Ούτε καν η Μέρκελ».
Λίγο αργότερα, το ΠΑΣΟΚ έδωσε στη δημοσιότητα σημείωμα, γραμμένο στην αγγλική γλώσσα, χωρίς ημερομηνία ή άλλης ενδείξεις, περιγράφοντάς το ως «σημείωμα των Γερμανών που στάλθηκε στην ελληνική κυβέρνηση».
Ακόμη, προτείνεται η καταβολή στο λογαριασμό μέρους των εσόδων -όπως από το ΦΠΑ- που θα προκύπτουν από το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού, για την ομαλή εξυπηρέτηση του χρέους.
Σε περίπτωση μη επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος, προτείνεται να ακολουθεί αυτόματα μείωση των πρωτογενών δαπανών ή αύξηση των εσόδων. Σε περίπτωση περαιτέρω ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό η ελληνική κυβέρνηση θα καλύπτει τα κενά με τα δικά της μέσα.
Για τις δημόσιες δαπάνες προτείνεται οι αποκλίσεις από το σχέδιο του προϋπολογισμού να οδηγούν αυτόματα σε περικοπές δαπανών ισομερώς καταμερισμένες σε όλα τα προγράμματα δαπανών.
Επίσης, προτείνεται η θέσπιση εξωτερικού φορέα «όπως η Κομισιόν» που θα μπορούσε να κληθεί να εγκρίνει οποιαδήποτε μορφή πρόσθετων δανείων κατά το πρότυπο της εποπτείας των τοπικών Αρχών από ορισμένα ομόσπονδα κράτη.
Αναλυτικά το κείμενο
• Ενισχυμένη διακυβέρνηση και μηχανισμοί ελέγχου: Για να ενισχυθεί η αξιοπιστία πρέπει να υιοθετηθεί μια αυστηρή δημοσιονομική πολιτική (με εκούσιες αυτοδεσμεύσεις). Παρεκκλίσεις από τους στόχους του προγράμματος πρέπει να εξισορροπούνται με εσωτερικές προσαρμογές. Οι ακόλουθες προαπαιτούμενες ενέργειες πρέπει να εισαχθούν με νομοθετική ρύθμιση πριν την εκταμίευση της επόμενης δόσης.
• Κλειστός λογαριασμός με εξωτερική διαχείριση: Ο κλειστός λογαριασμός που εγκρίθηκε από το Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου ενισχύεται ώστε να εξασφαλίσει πως οι πόροι του προγράμματος θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του χρέους, και θα εξασφαλιστεί με την εγκαθίδρυση μιας διεθνούς διαχείρισης (για παράδειγμα από την ΕΚΤ). Όπως συμφωνήθηκε τον Φεβρουάριο, το χρέος θα εξυπηρετείται κατευθείαν από αυτόν τον λογαριασμό. Το EFSF και το ΔΝΤ εκταμιεύουν μετά από την εκτέλεση των συμφωνηθέντων διαρθρωτικών και δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων κατευθείαν από τον λογαριασμό και η ελληνική συνεισφορά στην εξυπηρέτηση του χρέους που ορίζεται από το Μνημόνιο θα καταβάλλεται επίσης σε αυτόν τον λογαριασμό.
• Η διάθεση των εσόδων: Μια διαθέσιμη πηγή εσόδων (όπως για παράδειγμα μέρος των εσόδων του ΦΠΑ) στο συνολικό ποσό του αιτούμενου από την Ελλάδα πρωτογενούς πλεονάσματος μπορεί να μεταφέρεται ανά μήνα στον λογαριασμό (ως ελληνική συμμετοχή στην εξυπηρέτηση του χρέους). Το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα προσδιοριστεί από το Μνημόνιο. Ο Λογαριασμός και η τροφοδοσία του από τα έσοδα εξασφαλίζουν το πρωτογενές πλεόνασμα και συνεπώς θα εξισορροπηθεί από τη μείωση στις πρωτογενείς δαπάνες ή την αύξηση των πρωτογενών εσόδων. Εφόσον κατά τη διάρκεια του προγράμματος εμφανιστούν επιπλέον κενά στον προϋπολογισμό, η Ελλάδα θα τα καλύψει με τα δικά της μέσα.
• Αυτόματες περικοπές δαπανών: Η Ελλάδα εγκαθιδρύει έναν απλό κανόνα για τις δημόσιες δαπάνες. Με τη συμφωνία της τρόικας, τα ταμειακά ελλείμματα (παρεκκλίσεις από τον προϋπολογισμό) οδηγούν αυτόματα σε περικοπές δαπανών οι οποίες κατανέμονται εξίσου σε όλα τα προγράμματα δαπανών (ανάλογα με το μερίδιό τους στον προϋπολογισμό).
• Εξωτερική εποπτεία του δημόσιου δανεισμού: Μπορεί να ζητηθεί από έναν εξωτερικό οργανισμό όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εγκρίνει οποιαδήποτε μορφή επιπλέον δανεισμού (παράλληλα με την εποπτεία των περιφερειακών και τοπικών αρχών από ορισμένα ομοσπονδιακά κράτη).
• Συμπληρωματική εξωτερική βοήθεια: Πιο έντονη, υποχρεωτική επιστράτευση εξωτερικής τεχνικής βοήθειας ώστε, μεταξύ άλλων, να βελτιωθεί η διοικητική δομή, συμπεριλαμβανομένων των τομέων της συλλογής φόρων, μείωσης της διαφθοράς, επεξεργασίας στατιστικών στοιχείων, στρατηγικών για την τόνωση της ανάπτυξης, αξιοποίηση των πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων, των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης έτσι ώστε να υποβοηθηθεί περαιτέρω η εκτέλεση του προγράμματος.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα ενισχυθεί το έργο της Task Force έτσι ώστε οι αρμοδιότητές της να περιλαμβάνουν:
i) σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές, ο προσδιορισμός θέσεων-κλειδιά στην ελληνική κρατική μηχανή για την κατάλληλη εκτέλεση και εποπτεία των προγραμμάτων προσαρμογής, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις χρηματοπιστωτικές ροές (δαπάνες και έσοδα) και διορισμός Ευρωπαίων ή Ελλήνων κρατικών λειτουργών (οι οποίοι θα απολαμβάνουν το ίδιο στάτους με τους ευρωπαίους ειδικούς ώστε να περιοριστεί η εξάρτησή τους από την πολιτική εξουσία) σ’ αυτές τις θέσεις-κλειδιά που αφορούν τη συμμόρφωση με το πρόγραμμα της τρόικα, αντικαθιστώντας τους έλληνες υπευθύνους.
ii) Συντονισμός στην υλοποίηση της τεχνικής βοήθειας από τους διαφορετικούς παίκτες: την υπάρχουσα διμερή βοήθεια, αλλά και τους νέους φορείς που θα συμμετάσχουν όπως η Παγκόσμια Τράπεζα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ο ΟΟΣΑ κλπ. των οποίων οι παρεμβάσεις είναι ευπρόσδεκτες.
• Μέτρα για την τόνωση της ανάπτυξης: Για να βελτιωθεί η αποδοχή του προγράμματος από τους Έλληνες, αυτά τα μέτρα ελέγχου και ενίσχυσης πρέπει να συμπληρωθούν από αναπτυξιακά μέτρα και μέτρα ενίσχυσης της απασχόλησης. Ο καθοριστικός παράγοντας για επενδύσεις και ανάπτυξη είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης. Βραχυπρόθεσμα, οι προοπτικές για την ανάπτυξη και την απασχόληση μπορούν να ενισχυθούν από την απελευθέρωση πόρων των διαρθρωτικών Ταμείων για τα 181 προγράμματα υψηλής προτεραιότητας. Το σχέδιο για μια δημόσια Τράπεζα Επενδύσεων το οποίο τελεί υπό επεξεργασία μπορεί επίσης να επισπευσθεί για να υποστηριχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα έργα υποδομής. in.gr