Η ΑΣΦΥΚΤΙΚΗ ΛΙΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΜΗΜΟΝΙΟΥ ΟΔΗΓΕΙ TO ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΛΥΚΕΙΟ ΣΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΨΙΛΩΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΛΑΪΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ
του Αντώνη Κάλφα
Ανατροπές στη λειτουργία των σχολείων θα φέρει το νέο σύστημα που θα εφαρμοστεί στους μαθητές που φέτος φοιτούν στη Γ' Γυμνασίου.
Οταν οι μαθητές αντιληφθούν ότι θα δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του λυκείου, σε όλα τα μαθήματα και θα υπολογίζεται ο βαθμός προαγωγής και απόλυσης με προσαρμογή του προφορικού στο γραπτό βαθμό (ίσως όχι 2 μονάδων αλλά 3 ή περισσοτέρων), τότε θα καταλάβουν ότι πολύ δύσκολα θα καταφέρουν να τελειώσουν το γενικό λύκειο και θα πάνε, αναγκαστικά, στο τεχνολογικό λύκειο.
Η πρόταση του δικομματικού υπουργείου Παιδείας αναφέρει ότι οι μαθητές θα εξετάζονται σε όλες τις τάξεις του λυκείου σε ενδοσχολικές εξετάσεις, που όμως, προσέξτε, θα έχουν κοινά θέματα σε όλη την Ελλάδα και καλυμμένα ονόματα. Ο Γεώργιος Μπαμπινιώτης δήλωσε ότι θα διορθώνονται από καθηγητές διπλανών σχολείων και θα υπάρχει προσαρμογή του προφορικού στο γραπτό βαθμό, πιθανόν 3 μονάδων. Αυτό όμως αποτελεί τον ορισμό των πανελλαδικών εξετάσεων όπως τις γνωρίζουμε σήμερα. Ο βαθμός μάλιστα του απολυτηρίου θα εξάγεται από τους βαθμούς και των τριών τάξεων του λυκείου. Η διαδικασία αυτή δεν έχει καμία σχέση με τη διαδικασία εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, που διαφοροποιείται -πολύ σωστά- εντελώς από την απόκτηση του απολυτηρίου λυκείου.
Οι επιπτώσεις αυτού του συστήματος θα είναι πολύ μεγάλες, καθώς στα λύκεια τώρα όλοι παίρνουν απολυτήριο, ενώ ένα μέρος των μαθητών (περίπου 20% - 30%) δεν έχουν τη στοιχειώδη υποδομή για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, κάτι που φαίνεται από το ποσοστό των μαθητών που βρίσκονται κάτω από τη βάση στις πανελλήνιες εξετάσεις. Οι μαθητές αυτοί θα αναγκαστούν να πάνε στο τεχνολογικό λύκειο, αφού δεν θα μπορούν να περάσουν την Α' Λυκείου, λόγω των πανελλήνιων εξετάσεων. Κάτι παρόμοιο έγινε το 1999 με τις πανελλήνιες εξετάσεις της Β' Λυκείου, όπου έμενε το 30% των μαθητών. Το αποτέλεσμα ήταν να γεμίσουν τα τότε ΤΕΕ (Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια) με μαθητές και να αδειάσουν τα γενικά λύκεια.
Oι μαθητές της τεχνικής εκπαίδευσης πριν από 10 χρόνια αποτελούσαν περίπου το 36% του συνόλου του μαθητικού δυναμικού, ποσοστό που μειώθηκε κατά 10 μονάδες 10 χρόνια μετά, αποψιλώνοντας την τεχνική εκπαίδευση. Αυτό έγινε γιατί στο γενικό λύκειο όλοι παίρνουν απολυτήριο, οπότε δεν χρειάζεται να πάνε στην τεχνική εκπαίδευση, την οποία, δυστυχώς, όλοι στην Ελλάδα θεωρούν δεύτερης κατηγορίας.
Στην Ελλάδα η τεχνική εκπαίδευση έχει πολύ μικρό ποσοστό μαθητών. Στις άλλες χώρες της Ευρώπης το ποσοστό των μαθητών που ακολουθούν την τεχνική εκπαίδευση είναι πολύ μεγάλο και πολλές φορές οδηγούνται στην τεχνική εκπαίδευση βίαια οι μαθητές, αφού υπάρχουν βαθμολογικά όρια για να μπορεί ένας μαθητής να παρακολουθεί τη γενική εκπαίδευση. Η Ελβετία, για παράδειγμα, έχει το 65,5% των μαθητών της στην τεχνική εκπαίδευση. Υπάρχει βαθμολογικό όριο που υποχρεώνει τους μαθητές με χαμηλές επιδόσεις να πάνε στην τεχνική εκπαίδευση. Μην ξεχνάτε ότι η Ελβετία είναι βιομηχανική χώρα, παρότι είναι γνωστή κυρίως για τις τράπεζές της. Η διαφορά είναι ότι στις άλλες χώρες η τεχνική εκπαίδευση δεν είναι ο φτωχός συγγενής, όπως είναι στην Ελλάδα.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι ο ανομολόγητος στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να μεταφέρει μαθητές στην τεχνική εκπαίδευση. Δεν είναι παράλογο, γιατί οι απόφοιτοι λυκείου που παράγουμε τώρα και είναι λειτουργικά αναλφάβητοι, δεν έχουν καμία τύχη να βρουν εργασία, παρά μόνο ως υπάλληλοι σε ταχυφαγεία και παρόμοιες εργασίες ανειδίκευτου. Αν όμως ήξεραν και μία τέχνη, θα είχαν περισσότερες επιλογές. Το θέμα είναι να λειτουργήσουν τα τεχνικά λύκεια και να σταματήσει να τα θεωρεί το υπουργείο Παιδείας το αποπαίδι της εκπαίδευσης.
Υπάρχει και άλλος λόγος για τη μεταφορά των μαθητών στην τεχνική εκπαίδευση. Εχει αποφασιστεί το «συμμάζεμα» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που έφτασε τα 488 τμήματα σε πόλεις και κωμοπόλεις της Ελλάδας, πράγμα σπάταλο και αντιπαραγωγικό. Ηδη πέρυσι σταμάτησε η εισαγωγή σε 24 τμήματα ΤΕΙ και ένα ΑΕΙ, μειώνοντας τις θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά 10.000. Φέτος με την κατάργηση της κατηγορίας του 10% μειώνονται οι θέσεις κατά 8.000 επιπλέον. Θα υπάρξει και νέα συγχώνευση τμημάτων και περιορισμός του αριθμού των εισακτέων, γιατί δεν υπάρχουν χρήματα.
Τα ψέματα τελείωσαν λοιπόν. Οι εκπεφρασμένες πολιτικές της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ είναι ήδη εν λειτουργία. Αυτή είναι η άποψή τους για το ρόλο του σχολείου στην κοινωνία. Θέλουν το Λύκειο και το σχολείο ελιτίστικο, σκληρά ταξικό, ελεγχόμενο κρατικό φυτώριο για την αναπαραγωγή της ιθύνουσας ομάδας εξουσίας, φτηνό και βολικό εξάρτημα της αγοράς.
Αν έχει νόημα για τον μαχόμενο εκπαιδευτικό της αριστεράς να παλέψει για την βελτίωση της παιδείας και του σχολείου τότε πρέπει να δώσουμε τη μάχη των εκλογών με κέφι και όσο καλύτερα μπορούμε, έχοντας πλήρη συνείδηση της κρισιμότητάς τους, αλλά και με έγνοια για την επόμενη μέρα. Η ανανεωτική και ριζοσπαστική Αριστερά, η οποία εκφράζεται από τον ΣΥΡΙΖΑ, ως διακριτό ιδεολογικό ρεύμα που διαμορφώθηκε ιστορικά μέσα από σφοδρές συγκρούσεις, διασπάσεις και ανασυνθέσεις έχει δείξει την αντοχή της στο πέρασμα του χρόνου, ανεξάρτητα από τον φορέα ή τους φορείς που το εξέφρασαν. Η συνέχειά του πρέπει να είναι βασικό μέλημά μας, όχι μόνο για ιστορικούς λόγους, αλλά και επειδή θεωρούμε ότι είναι ένα ρεύμα χρήσιμο για τις ριζικές ανατροπές που πρέπει να γίνουν, σε ισότιμη και ειλικρινή συνεργασία με άλλες δυνάμεις στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Αυτή η μέριμνα ξεπερνά τον ορίζοντα των εκλογών και πέφτει στους ώμους κυρίως της νέας γενιάς.