Πωλητήριο, με συνοπτικές διαδικασίες και εξευτελιστικό ή ακόμη και μηδενικό τίμημα, απευθυνόμενο σε κυρίαρχα εργολαβικά συμφέροντα ετοιμάζεται να βάλει το ΤΑΙΠΕΔ στην Εγνατία Οδό. Βγαίνει στο σφυρί ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, μήκους 650 χιλιομέτρων της βόρειας Ελλάδας, που η κατασκευή του στοίχισε 6,5 δισ. ευρώ, ενώ ήδη υπερκαλύπτει το κόστος συντήρησης και λειτουργίας του, αποδίδοντας έσοδα και στο κράτος.Σε μια περίοδο, που κορυφώνεται η συζήτηση για καταστρατηγήσεις του δημόσιου συμφέροντος με αδιαφανείς διαδικασίες στους διαγωνισμούς πώλησης της δημόσιας περιουσίας και κρίνεται η τύχη του ίδιου του Ταμείου για το γενικό ναυάγιο των αποκρατικοποιήσεων, το ΤΑΙΠΕΔ, έπειτα από χρόνια άκαρπων και άστοχων πειραματισμών από τους πολυπληθείς συμβούλους του, ετοιμάζεται να προχωρήσει τις επόμενες ημέρες σε προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και τωνκάθετων αξόνων.
Ακριβά διόδια
Στο μεταξύ έχοντας αναλάβει ήδη τη διοίκηση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», έπειτα από αποκεφαλισμό του προέδρου της εταιρείας και διοικητική κρίση που προκάλεσε το προηγούμενο δίμηνο, το ΤΑΙΠΕΔ συνδυάζει την επιχείρηση πώλησης του αυτοκινητοδρόμου, με απόφαση άμεσης εγκατάστασης 12 έως 17 νέων σταθμών διοδίων κατά μήκος του άξονα. Πράγμα που, όπως καταγγέλλεται, θα έχει ως συνέπεια να εκτιναχθεί στα ύψη το κόστος των μετακινήσεων για τους διερχόμενους οδηγούς και τη μεταφορά προϊόντων.Η απόφαση αυτή ακυρώνει τη δέσμευση που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών να εφαρμοστεί στην Εγνατία Οδό αναλογικό σύστημα δίκαιης χρέωσης διοδίων, με βάση τη διανυόμενη απόσταση.Η εταιρεία, σύμφωνα με εισηγήσεις των αρμοδίων στελεχών της, είναι έτοιμη να εφαρμόσει άμεσα το σύστημα των αναλογικών ηλεκτρονικών διοδίων. Προωθείται ωστόσο από το ΤΑΙΠΕΔ, όπως στους ημιτελείς αυτοκινητοδρόμους με συμβάσεις παραχώρησης, το εισπρακτικό σύστημα των πυκνών σταθμών διοδίων, που σημαίνει ότι από την Ηγουμενίτσα μέχρι τον Εβρο θα μπουν εισπρακτικές μπάρες ανά περίπου 25 χιλιόμετρα, χωρίς τεκμηρίωση και επικαιροποιημένη μελέτη των κυκλοφοριακών φόρτων της οδού.Στόχος της απόφασης του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται ότι είναι αφ' ενός μεν να εκτινάξει τα έσοδα του μελλοντικού ιδιώτη, αφ' ετέρου δε να τον απαλλάξει από το κόστος εγκατάστασης των νέων σταθμών και συστημάτων είσπραξης διοδίων, το οποίο λίγο πριν απ' την απόπειρα ιδιωτικοποίησης θα φορτωθεί το Δημόσιο.
enet